Verkeer - Hoe zit dat nu met winterbanden?

ZWIJNDRECHT. De Ardennen kregen al heel wat sneeuw en weldra vertrekken ook heel wat mensen naar de wintersportgebieden. Autobestuurders die alles veilig willen houden besloten toch maar winterbanden aan te schaffen. En maar best ook want volgens langjarig onderzoek blijkt dat 25 tot 35% van alle aanrijdingen een gevolg is van de weersomstandigheden. Sneeuw en ijs haren daar bij. Maar er wordt zeker ook van gedachten gewisseld onder besuurders, hoe het nu precies allemaal moet met die soort winterseizoenbanden. VAB geeft raad.

In de winter is de weg altijd minder betrouwbaar dan bij warm weer. De grip van een autoband is dan minder dan in de zomer. Door de specifieke vorm van de winterband, er zitten meer lamellen in, wordt water onder de band beter afgevoerd en heeft de band een betere grip. Verder past een speciaal rubbermengsel (met silica) zich beter aan bij koude temperaturen en zorgt daardoor voor betere prestaties: er is meer trekkracht in sneeuw, een kortere remweg (wanneer een auto met winterbanden stilstaat na een noodstop bij 50 km/u heeft dezelfde auto met zomerbanden nog een snelheid van 36 km/u) en een beter bochtengedrag.

Een alternatief op winterbanden zijn de vierseizoensbanden, herkenbaar aan de aanduiding M + S vergezeld van het logo van een bergketen en of een sneeuwkristal. Die kunnen het hele jaar gebruikt worden, maar ze presteren in sneeuw minder goed dan echte winterbanden. Winterbanden verslijten iets meer op warme dagen, maar minder op koude dagen. Winterbanden blijven hun nut behouden zo lang ze een profieldiepte van 4 mm hebben. Maar ook dan zijn het nog goede zomerbanden.

Image
Het meten van de profieldiepte bij winterbanden.
Voor winterbanden geldt de 4x4x4-regel, zo stelt VAB en daar bedoelen ze mee: winterbanden op de 4 wielen, minimale profieldiepte van 4 mm en maximaal 4 jaar in gebruik. Om de profieldiepte na te gaan kan men een stuk van 2 euro gebruiken want de zilveren rand is 4 mm!

Vrijwel alle bekende merken leveren winterbanden. Uit internationale tests komen Goodyear, Dunlop, Pirelli, Vredestein en Bridgestone als beste naar voor. Hou wel rekening met de snelheidsindex om in regel te zijn met de Technische Controle. Koopt men winterbanden met dezelfde index als de zomerbanden, dan kan men er probleemloos een gans jaar mee rijden. Als dit niet het geval is, zal men de banden moeten stockeren tijdens de zomermaanden.

Met velg gebeurt dit best liggend, zonder velg rechtopstaand. Sommige bandencentrales doen dit voor hun klanten. Hou bij de keuze ook rekening met het feit dat banden met velgen op termijn een goedkopere oplossing zijn dan zonder omdat men veel tijd bespaart bij het demonteren en monteren. Er bestaan in de handel zogenaamde velgbomen, waar men de banden/wielen aan kan ophangen: erg handig en ruimtebesparend.

sneeuwkettingen

Sneeuwkettingen mogen net als winterbanden gebruikt worden bij winterse omstandigheden op voorwaarde dat zij geen schade toebrengen aan het wegdek. Op snelwegen zijn ze niet echt optimaal en daardoor geen echt alternatief voor winterbanden. De snelheid die je kan rijden met sneeuwkettingen ligt immers rond 50 km/uur.

Image
Het leggen van de sneeuwkettingen moet correct gebeuren. Het is goed om zich al wat te oefenen voor men vertrekt naar de sneeuwlanden.
Sneeuwkettingen zijn in principe in alle landen toegestaan, op voorwaarde dat ze verwijderd worden wanneer ze het wegdek beschadigen. Men  plaatst ze best ook op de aangedreven wielen. Op plaatsen waar sneeuw ligt, kan door verkeersborden duidelijk aangegeven worden dat men de sneeuwkettingen verplicht moet gebruiken. Als men dit niet doet en men wordt gecontroleerd door de politie, dan loopt men het risico van een fikse bekeuring.

Onder extreme omstandigheden kunnen sneeuwkettingen zelfs verplicht worden op de snelwegen. Die verplichtingen gelden ook voor 4x4-wagens, vrachtwagens en autocars. In tunnels is het gebruik van sneeuwkettingen verboden omdat het wegdek hier immers vrij is.

De VAB-Reisbijstand geeft hier als advies: "Wil je optimaal beveiligd zijn voor je winterreis, dan is een combinatie van winterbanden en sneeuwkettingen de ideale oplossing."
Komt men in het buitenland op besneeuwde bergwegen terecht, dan biedt ook de winterband geen uitkomst meer en zijn toch sneeuwkettingen (vaak wettelijk) verplicht. Neem daarom van thuis sneeuwkettingen mee. Helaas stelt VAB-Reisbijstand vaker vast dat chauffeurs niet weten hoe ze de kettingen moeten monteren of dat de kettingen de verkeerde maat hebben. Hij geeft dan ook enkele belangrijke tips:

Het is mogelijk dat men geen kettingen kan gebruiken (bv. laagprofielbanden) omdat er te weinig ruimte is en men door het gebruik schade zou kunnen toebrengen aan vitale onderdelen als remleidingen enz. Raadpleeg eerst het instructieboekje van de wagen. VAB-Reisbijstand moet ieder jaar wagens repatriëren die schade opliepen door het verkeerd gebruik van sneeuwkettingen.

Voor de aankoop is het best zich goed te laten informeren want niet elke ketting past op de auto. Sneeuwkettingen moeten aangepast zijn aan de afmetingen van de band. Oude of geleende kettingen zijn daarom niet altijd bruikbaar.

VAB geeft ook de raad om thuis voor het vertrek, al wat te oefenen met het opleggen.

In België zelf zijn er geen specifieke regels over het gebruik van winterbanden, behalve dan voor wat betreft de Technische Controle. Als een voertuig is uitgerust met M+S-banden of winterbanden met een snelheidsindex lager dan die voorzien is door de constructeur, dan wordt de montage aanvaard van 1 oktober tot 30 april.
 
Wel moet binnen het gezichtsveld van de bestuurder een goed leesbaar zelfklevend etiket zijn aangebracht dat de maximumsnelheid voor die M+S-banden of winterbanden vermeldt. Dit etiket moet niet noodzakelijk worden verwijderd als het voertuig later wordt uitgerust met banden met een hogere snelheidsindex.
 
Over sneeuwkettingen vindt men in de Belgische wetgeving nog minder terug. Artikel 81.4.4. van het verkeersreglement zegt: slechts bij sneeuw of ijzel mogen de banden van sneeuwkettingen voorzien worden.(Rolf Duchamps)

 

 

Lees ook:

ZWIJNDRECHT/REGIO. De Mobiliteitsclub VAB dringt aan op meer controles op het vrachtverkeer.  Voor VAB moeten deze acties op het terrein zeer goed zichtbaar zijn. Dit visuele aspect moet op...

Dit vrachtverkeer van de E17 moet worden in goede en veilige banen geleid.ZWIJNDRECHT. De Mobiliteitsclub VAB heeft werk gemaakt van een duidelijk actieplan om het vrachtverkeer veiliger te maken....

REGIO. Het vrachtverkeer zorgt op de autosnelwegen rond Antwerpen, en dus ook in de Wase regio, voor problemen bij de verkeersveiligheid. VAB vraagt dringend een actieplan voor de Antwerpse regio en...

De Oosterweelverbinding begint op de Linkeroever met een tunnel en komt dan op de Lange Wapper Brug.WAASLAND/LINKEROEVER. Dit voorjaar komt de aanleg van de Oosterweelverbinding verder in de...

Het VAB-gebouw in de Pastoor Coplaan te ZwijndrechtZWIJNDRECHT. VAB heeft de uitdaging aangegaan om gezinnen met eco-wagens doeltreffend zuinig te leren rijden. Er werd een test gedaan met gezinnen...

ZWIJNDRECHT. Het gemeentebestuur heeft in samenwerking met twee infomomenten vastgelegd om de belangstellenden een stap ter laten zetten op de Oosterweelverbinding  waarvoor de definitieve...