Verkeer - Tips van VAB bij eerste winterprik

Image
Ook de komende winter houdt VAB Mobiliteitsclub, vanuit het centrum in Zwijndrecht, alles in de gaten om de autobestuurders degelijk in te lichten over de toestanden op de wegen.
ZWIJNDRECHT. De weermannen zijn er al een ganse week over bezig, het gaat winteren. Voor de eerste keer in de eindejaarsperiode. Ze verwachten een sneeuwtapijt van 10 cm in de Ardennen. Bij zulke eerste winterprik is VAB ter zake om de autobestuurders goede raad te geven. En dat kunnen ze daar omdat de wegenwachters zoveel ervaringen hebben. Vanuit hun ‘kazerne” aan de pastoor Coplaan in Zwijndrecht wordt goede raad verzameld en Marc Van Damme bracht dat nu allemaal samen onder de vraag: "Hoe voorkom je autoproblemen in de winter?"

Eerst en vooral wordt de controle van enkele belangrijke zaken aangegeven.

• Zorg ervoor dat je batterij in goede staat is, want ze functioneert slechter bij koude temperaturen.
• Controleer de staat van de rubber van de ruitenwissers en vervang indien nodig. Controleer geregeld of je nog genoeg ruitenwisservloeistof hebt en voeg een antivriesmiddel toe.
• Als je de ruiten ’s nachts bedekt met een karton of een thermisch deken om bevriezing tegen te gaan, zet dan de ruitenwissers op die bescherming.
• Bewaar een ijskrabber en ruitenontdooier in de auto.
• Aangedampte ramen verdwijnen snel als je de airco opzet. Vuile ramen dampen sneller aan. Poets dus ook je ramen aan de binnenkant.
• Controleer de spanning en profieldiepte van je banden: voor je eigen veiligheid is drie tot vier millimeter in de winter het minimum.

Maar ook de blunders hebben de VAB-mensen genoteerd en ze geven die ook mee. Het zijn dingen die men uit onwetendheid doet maar die wel eens kostelijke gevolgen hebben. Daarom worden volgende tips meegegeven:
Vermijd zeer warm water om de ruiten te ontdooien. Door het grote temperatuurverschil kan de ruit barsten. Gebruik beter handwarm of lauw water.

Trek niet te hard aan de portieren of het kofferdeksel om ze los te krijgen, want zo trek je de rubber los. Het is beter om te drukken i.p.v. te trekken. Lukt dit niet, dan kan je de slotontdooier gebruiken of een plastic zak met heet water tegen de deur of het kofferdeksel drukken. Je kan preventief de rubberstrips van portieren, kofferdeksel en motorkap lichtjes insmeren met vet, siliconenspray of talkpoeder om vastvriezen te vermijden.

Zet vastgevroren ruitenwissers niet aan. Zo ken je de zekering verbranden of zelfs de motor van je ruitenwissers beschadigen. Maak eerst de ruitenwissers vrij.

Probeer nooit je ruiten met brute kracht te openen. Dit kan het draaimechanisme of de de elektrische bediening beschadigen. Sla voorzichtig tegen de ruit om het ijs te doen breken. Helpt dit niet, wacht dan tot de auto is opgewarmd.

Zet je auto niet op handrem, maar in versnelling. De handrem kan vastvriezen.

 

oei, mijn batterij

Image
Een batterij kan in de winter wel eens last hebben van de koude.
Bij startproblemen in de winter is 4 op 5 keer de batterij de oorzaak. Bij koude werkt de batterij namelijk minder goed. Heel wat chauffeurs kunnen dus ’s morgens niet starten na nachtelijke vriestemperaturen. Vooral na een weekend, omdat de meeste wagens dan langer hebben stilgestaan.

Batterijproblemen doen zich voor bij alle wagens: benzine of diesel, oud of nieuw. Ook moderne wagens zijn kwetsbaar omdat dezelfde batterij steeds meer energieverbruikers moet voeden.

42% van de Vlamingen verplaatst zich enkel binnen een straal van minder dan 5 km van de woonplaats. Hierdoor heeft de batterij niet de tijd om zich genoeg op te laden. Integendeel: lichten, achterruitontdooiing enz. verbruiken stroom. Dit verklaart waarom heel wat chauffeurs thuis nog kunnen starten, maar dit een eind verder (bijvoorbeeld na een stop aan de school of bij de bakker) niet meer lukt.

De tips van VAB hierbij zijn:
Laat je batterij controleren voor de winter, want ze functioneert slechter bij koude temperaturen.

Je moet genoeg kilometers rijden om je batterij opnieuw op te laden. Even rond de kerktoren na een platte batterij is dus zeker niet voldoende. Je rijdt best 20 tot 40 km, liefst op een snelweg.

 

oei, mijn ruitenwissers zijn vastgevroren

Het zal iedereen wel al eens overkomen zijn zeker dat de ruitenwissers door vocht en koude met de rubber vastgevroren zijn aan de ruiten.  Als je die niet losmaakt voor je de ruitenwissers opzet, forceer je de motor van de wissers. Als de ruitenwissers vastgevroren zijn, gebruik dan eerst antivries of handwarm water om ze vrij te maken. Je kan ook wachten tot de autoverwarming het ijs ontdooit.

De tips van VAB zijn:
Goed zicht is van levensbelang. Controleer de staat van de rubber van de ruitenwissers en vervang indien nodig.

Voor je veiligheid is de ruitenwisservloeistof ’s winters van groot belang, want de ruiten worden sneller vuil door het opspattend strooizout.

Controleer regelmatig of je nog genoeg ruitenwisservloeistof hebt en voeg een antivriesmiddel toe.
Als je de ruiten ’s nachts bedekt met een karton of een thermisch deken om bevriezing tegen te gaan, zet dan de ruitenwissers op die bescherming.

Bewaar een ijskrabber en een spuitbus met ruitenontdooier in de auto.

 

oei, mijn ramen dampen aan

Image
een slot ontdooien
Warme lucht neemt meer vochtigheid op dan koude lucht. In de auto zorgt vooral de warme adem voor extra vochtigheid. Als die warme adem met een koud oppervlak in aanraking komt, dan koelt de lucht af en ontstaat er condens. De ruit met een doek droogvegen, helpt slechts even. Je kan best de verwarming op de ruit richten, waardoor het ruitoppervlak verwarmd wordt en de condens geleidelijk afneemt. Hierdoor wordt je zichtbaarheid beter, maar de oorzaak (vochtige lucht) wordt hierdoor niet weggenomen.

De tips van VAB zijn:
Als je airco in je auto hebt, kan je die best aanzetten, want die neemt de vochtigheid uit de lucht.
Zonder airco kan je ook de ramen tegen elkaar openzetten. Tocht doet de vochtige lucht immers sneller verdwijnen.
 
Vuile ramen dampen sneller aan. Poets dus ook je ramen aan de binnenkant.

 

Zijn mijn banden in orde?

In de winter is het ook wel goed de banden eens te controleren. Voor de eigen veiligheid is drie tot vier millimeter profieldiepte in de winter het minimum. Nog veiliger zijn winterbanden met meer en diepere profielen. Deze zijn zeer geschikt voor winterse omstandigheden en regen, want ze zorgen voor een nog betere waterafvoer.

Het niet gebruiken van winterbanden of sneeuwkettingen in winterse omstandigheden kan in het buitenland reden zijn voor een boete, strafrechtelijke vervolging en/of (mede)aansprakelijkheid bij ongevallen. Reden daarvoor is dat het verkeer in gevaar wordt gebracht omdat zomerbanden minder grip op het wegdek hebben en de remweg langer is dan met winterbanden of sneeuwkettingen.

Zomerbanden zijn eigenlijk niet geschikt om te rijden in winterse omstandigheden. De remweg is veel langer en de grip op de weg onvoldoende. Een en ander heeft te maken met het verharden van de rubber van zodra het kouder is dan 7° C.

Winterbanden hebben een andere rubbersamenstelling die langer zacht blijft, waardoor het wegcontact langer behouden blijft. Bovendien hebben winterbanden ook een zijdelingse waterafvoer.

De verplichting tot het gebruik van winterbanden of sneeuwkettingen valt onder het verkeersreglement, niet onder de technische uitrustingseisen, en gelden dus voor alle weggebruikers, dus ook voor toeristen.

De tip van VAB:
In sommige landen (Duitsland) zijn winterbanden verplicht. In België adviseren we om M+S-banden (modder en sneeuw) te monteren. Dan moet je geen twee stellen banden kopen (zomer- en winterbanden en velgen). Ga je op wintersport, dan is dit een must.


Ik rijd met diesel

Er is in de winter ook een verschil tussen de benzinerijders en de dieselrijders. Diesel heeft nog vaak last van lage vriestemperaturen omdat waterdeeltjes (door condens) voor de brandstoffilter bevriezen en zo de doorstroming van brandstof verhinderen. Hierdoor kan je niet starten of val je na enkele kilometers stil.

Diesel moet ook beveiligd zijn tegen vriestemperaturen (winterdiesel in tankstations is daarvoor al aangepast vanaf half oktober). Anders zal de paraffine uitvlokken: bepaalde deeltjes klonteren samen en veroorzaken daardoor verstoppingen. Winterdiesel bevat minder paraffine dan zomerdiesel, waardoor er minder snel stolling ontstaat: goed voor temperaturen tot -20 °C.

Voor dieselwagens wordt aanbevolen om eventueel de brandstoffilter vroeger dan voorzien te veranderen. Voeg nooit benzine toe aan diesel. Zeker niet bij moderne diesels, want het hogedruk-injectiesysteem (HDI) heeft smering nodig. Benzine ontvet en laat de dieselpomp vastlopen. (verzameld door Rolf Duchamps)

 

 

Lees ook:

ZWIJNDRECHT/REGIO. De Mobiliteitsclub VAB dringt aan op meer controles op het vrachtverkeer.  Voor VAB moeten deze acties op het terrein zeer goed zichtbaar zijn. Dit visuele aspect moet op...

Dit vrachtverkeer van de E17 moet worden in goede en veilige banen geleid.ZWIJNDRECHT. De Mobiliteitsclub VAB heeft werk gemaakt van een duidelijk actieplan om het vrachtverkeer veiliger te maken....

REGIO. Het vrachtverkeer zorgt op de autosnelwegen rond Antwerpen, en dus ook in de Wase regio, voor problemen bij de verkeersveiligheid. VAB vraagt dringend een actieplan voor de Antwerpse regio en...

De Oosterweelverbinding begint op de Linkeroever met een tunnel en komt dan op de Lange Wapper Brug.WAASLAND/LINKEROEVER. Dit voorjaar komt de aanleg van de Oosterweelverbinding verder in de...

Het VAB-gebouw in de Pastoor Coplaan te ZwijndrechtZWIJNDRECHT. VAB heeft de uitdaging aangegaan om gezinnen met eco-wagens doeltreffend zuinig te leren rijden. Er werd een test gedaan met gezinnen...

ZWIJNDRECHT. Het gemeentebestuur heeft in samenwerking met twee infomomenten vastgelegd om de belangstellenden een stap ter laten zetten op de Oosterweelverbinding  waarvoor de definitieve...