'Theater aan de Stroom' toch zo dichtbij voor toneelliefhebbers

ANTWERPEN. Er is sedert kort voor de regio een nieuwe mogelijkheid om toneelliefhebbers aan hun trekken te laten komen. Op Linkeroever is in de Blancefloerlaan 181 achter het gebouw van Combori, de nieuw thuis van 'Theater aan de Stroom'. Theaterliefhebbers kunnen er in het pas begonnen seizoen nog heel wat opvoeringen bijwonen, gespeeld door vooraanstaande acteurs. Het Waasland kan nu op een vlotte manier naar het theater komen want de tram 3 stopt vlak over de toegangsweg naar de toneelaccommodaties. Het is de halte ‘Sporthal’. Ook met de wagen is Theater aan de Stroom goed bereikbaar via de E17 of de E34. En gratis parkeermogelijkheden horen er bij.

Uit het levensverhaal van deze theatergroep blijkt dat niet zomaar een toneelgroep is. Actrice Ilse Janssens die de PR &n Communicatie verzorgt leidde ons door het veleden naar het heden.
"Theater aan de Stroom" is gegroeid uit   "de fluistercompagnie", die aanvankelijk, naast haar activiteiten als "creatief bureau" voorstellingen met liefhebbers  produceerde en dan met "Kartonnen Dozen" (Tom Lanoye) de eerste stappen zette op professioneel domein, waarna bezieler Steven De Lelie andere beroepsacteurs als Anneleen Cooreman, Magda Cnudde, Kurt Defrancq en Bob Snijers samenbracht  rond "Een bruid in de morgen" (Hugo Claus) en  "Equus"(Peter Shaffer).

Ilse Janssens over het begin: "De tientallen voorstellingen die deze groep, aangevuld met goede liefhebbers, hoe dan ook met beperkte financiële middelen en vooral onbeperkt enthousiasme op alle fronten in Antwerpen en elders speelde, maakte één ding duidelijk: er bestond meer dan ooit belangstelling voor het traditionele toneelstuk uit het moderne en klassieke wereldrepertoire, waarvoor expliciet geopteerd werd"

De reacties van talloze toeschouwers na de voorstelling logen er niet om en wekten het nodige vertrouwen om op de ingeslagen weg verder te gaan.  Gesprekken werden aangeknoopt met Marc Cnops, toenmalig directeur van het Raamtheater en een samenwerking groeide zodat er voor sommige stukken een co-producent voor de fluistercompagnie was en meteen een speelplek in Antwerpen zou bezorgen.
 
De directiewissel en radicale koerswijziging binnen het Raamtheater, waar de fluistercompagnie plots niet meer welkom was, beslisten er anders over, maar  brachten alles wel in een stroomversnelling. Een  zaal vinden werd een dringende noodzaak, temeer omdat steeds meer theaterliefhebbers belangstelling toonden  en zelfs te kennen gaven  een abonnement te willen nemen.

Er was ook al gebleken dat de stad Antwerpen het project van Steven De Lelie niet ongenegen was en ze beloofde mee te zoeken naar een locatie. Maar vond er geen. Zo werd een een  onderkomen gevonden in het Augustijnertheater aan de IJzerenwaag in Antwerpen. Na de nodige, grotendeels door vrijwilligers uitgevoerde aanpassingen van toeschouwerruimte en podium, was  het "Theater aan de Stroom" zoals het inmiddels herdoopt werd, in september 2008 bespeelbaar en in staat om 175 theaterliefhebbers comfortabel te ontvangen. Ook het acteurspotentieel werd uitgebreid en o.a. enkele oudgedienden van het Raamtheater kwamen de rangen aanvullen: Eric Kerremans, Nora Tilley, Frans Maas. 

Om boekhoudkundige redenen en om alle activiteiten naar de overheid toe transparant te houden was het noodzakelijk om naast VZW de fluistercompagnie, onder welke naam het theatergezelschap tot dan toe opereerde nog een andere VZW op te richten die zich uitsluitend met professioneel theater zou bezighouden. De VZW Theater aan de Stroom werd geboren en zo konden subsidies aangevraagd en verkregen voor drie jaar vanaf 2010. Toch was het toegekende bedrag maar de helft van het gevraagde toch toonde minister Anciaux zijn waardering voor het theater. Hij noemde het in een motivatie "het kwaliteitsvol inhoudelijk concept, de publieksgerichtheid en de diversiteit".  Reeds eerder had ook de Provincie Antwerpen met een bescheiden jaarlijkse toelage de waarde ervan erkend.

Ondertussen heeft het Theater aan de Stroom zich ontwikkeld tot een goed draaiend theaterbedrijf, niet het minst door de vlotte samenwerking met VZW de fluistercompagnie en de daarnaast nog steeds actieve BVBA van dezelfde naam, het creatief bureau dus. 

De knowhow van het team inzake publiciteit en organisatie van evenementen kan rekenen op de bijdrage van een bekroond fotograaf als Tim Luyten en graficus Ewald Stuer. "Dat is echt onontbeerlijk in een tijd waarin, blijkens de  beleidsnota van de nieuwe minister van Cultuur, de kunstensector geacht wordt op een inventieve manier op zoek te gaan naar extra middelen", zo onderstreepte Ilse Janssens.

Ook buiten eigen huis

Theater aan de Stroom heeft zich ondertussen goed geplaatst in de theaterwereld. Er is steeds een groot aantal bezoekers en merkwaardig daarbij is dat ze van alle leeftijden en sociale klassen zijn. Niet minder dan 561 trouwe abonnees genieten van het aanbod. Maar ze spelen niet alleen in eigen huis, ook in diverse Vlaamse culturele centra en schouwburgen. Het verzorgt, naast het reguliere repertoire, een niet gering aantal schoolvoorstellingen, waarvoor een toneelstuk met een actueel of historisch belangrijk thema gekozen  wordt.
Een gespecialiseerde medewerker, docent aan de lerarenopleiding van de Karel de Grote Hogeschool stelt een  uitgebreide documentatiemap samen die de leerkrachten steunt bij de juiste omkadering. Zo komt tijdens seizoen 2009-2010 in  "De moeder van David S." de drugsproblematiek aan bod. In dat verband kon het Theater aan de Stroom ook een beroep doen op de expertise van Koma-ar Educatief, een niet-gesubsidieerde organisatie ter preventie van psychosociale problemen.
In seizoen 2010-2011 werd naar aanleiding van "Bent"  op dezelfde manier extra aandacht besteed aan de Holocaust en WO II. Deze Broadwayklassieker  werd in het theater gebracht van 9 september tot 3 oktober.

Door een gezonde mix van ernst, entertainment en engagement gebracht door een hechte groep gedreven acteurs en actrices in duidelijk "leesbare" voorstellingen, wil Theater aan de Stroom  opnieuw de banden aanhalen met de vele toeschouwers die de laatste tijd de weg naar het theater dreigen te verliezen in een bos van technologische hoogstandjes en kille vormelijkheid.

Daarnaast stelt Theater aan de Stroom zijn ruimte ter beschikking van o.m. de afdeling Woord van de Academie van Berchem, de Karel-de-Grote-Hogeschool en tal van  diverse professionele en amateurgezelschappen en heeft  het zich een niet meer weg te denken plaats verworven.

Wie het Theater aan de Stroom wil ontdekken kan er nog tot en met zondag 24 oktober de opvoering bijwonen van ‘Het Dwaallicht’ van Willem Elsschot  daarnaast ook "Dank U, heren’dat door Erik Vlaminck op vraag van het Willem Elsschot Genootschap schreef. Elsschot overleed precies 50 jaar geleden en is  één van de belangrijkste auteurs uit het Nederlandse taalgebied. ‘Het Dwaallicht’ kan misschien wel het absoluut meesterwerk worden genoemd van de Antwerpse schrijver. Het wordt gebracht met Bob Snijers & Guusje Van Tilborgh
In het Theater aan de Stroom, kan dus via twee knappe stukken, kennis gemaakt worden met werk en leven van Willem Elsschot.
De voorstellingen starten om 20u30 en de kassa is 1 uur voor de aanvang al geopend. Boekingen kunnen gedaan worden op 070.22.33.30 of onti.be.
Vanaf donderdag 28 oktober tot en met zondag 5 december wordt weer een Broadwayklassieker gebracht met "Stepping Out" van Richard Harris in een regie van Door Van Boeckel.(Rolf Duchamps)

 

 

Lees ook:

ANTWERPEN. Het 'Theater aan de Stroom' op Linkeroever, vlakbij de tramhalte ‘Sporthal’, kreeg het nieuws dat het door de vaak gelauwerde schrijver Miro Gavran, geselecteerd werd voor een...