Eerste brugdeel van nieuwe Scheldebrug wordt geplaatst
De basisstructuur van het eerste vaste brugdeel wordt gevormd door twee stalen kokerliggers die doorlopen over de volledige lengte van het kunstwerk. Deze zware kokerliggers zijn onderling verbonden door stalen dwarsbalken waarop in een latere fase de dekplaat van de brug wordt gelegd. Aan beide zijdes van de dwarssectie bevindt zich een lichtgewicht pad. Langs één zijde is dit een onderhoudspad van 1 meter breed, en aan de andere zijde is dit de stalen basisstructuur van het dubbelrichtings voet- en fietspad van 4,5m breedte.
Het geheel heeft een lengte van ca 70 m, is 16 m breed, weegt 320 ton en wordt via het water aangevoerd. De staalstructuur wordt op twee gekoppelde pontons tijdelijk gemonteerd en vastgezet bij de staalbouwer in de Gentse kanaalzone.
In het weekend van 9 en 10 augustus wordt het brugdeel 1 via de Westerschelde en de Zeeschelde tot op zijn ligplaats aan de kade te Temse gevaren. Vanaf maandag 11 augustus wordt alles in gereedheid gebracht om dan op dinsdag 12 augustus met het opkomende tij vanaf ’s morgens 8 u optimaal gebruik te maken om de staalstructuur boven de kaai te zwenken en in zijn juiste positie te brengen. Bij afgaand tij helpt de rivier mede om het brugdeel tegen 16u op zijn definitieve positie te laten zakken.
Als alles naar wens verloopt is de aanzet van de nieuwe Scheldebrug op 12 augustus zichtbaar. (Rolf Duchamps)