Er komt tweede Scheldebrug Temse/Bornem
Decennia lang reeds vormt de brug over de Schelde op de N16 te Temse een zwaar verkeersprobleem. De brug voldoet niet meer aan de moderne mobiliteitseisen en vormt door het voortdurend verkeersinfarct een flessenhals in het Vlaamse wegennet. Vooral de bereikbaarheid van de aansluitende centra van Temse en Bornem/Puurs komt meerdere uren per dag in het gedrang.
Daarom heeft minister Peeters de beleidsoptie aangekondigd om het probleem definitief op te lossen door de bouw van een tweede nieuwe brug naast de bestaande. Hij deed dat na voorafgaand overleg met de burgemeesters van Temse en Bornem en een vertegenwoordiging van het Wase bedrijfsleven. Deze nieuwe brug zal twee rijvakken bevatten en een dubbelrichtingsfietspad. Als alles volgens schema verloopt vangen de uitvoeringswerken in 2007 aan.
Tevens wordt voorzien in een grondige renovatie van de bestaande brug op het ogenblik dat de nieuwe brug in gebruik kan genomen worden. Hiermee wordt beoogd om de problematiek op een duurzame wijze op te lossen en de hinder zo veel als mogelijk te beperken. De bouw van de nieuwe brug en de renovatie van de oude worden voorlopig op ongeveer 16 miljoen euro geraamd. Deze raming kan in het verdere verloop van de technische studie worden geactualiseerd.
Bij de bouw van de nieuwe brug zal rekening gehouden worden met beperkte onteigeningen te Temse en te Bornem, het verplaatsen van leidingen en kabels, het ontmantelen van het bedieningsgebouw en het bouwen van een nieuw ,de aanpassing van de bestaande fietspaden aan de nieuwe situatie, de aanwezigheid van speciale beschermingszones op beide oevers, en het behoud van de verbinding naar de Weert.
Bovendien toont een milieueffectenrapport (MER) aan dat het bedrijf Belgomine, mits het nemen van een aantal milderende maatregelen, op een andere plaats kan komen. Zo wordt de nodige ruimte voor de aanleg van de nieuwe brug gecreërd.
De timing is bijzonder strikt. De minister stelde reeds de stuurgroep samen en kan er gestart worden met de technische en juridische studies. "Het is de bedoeling om midden 2006 alle voorbereidende en technische studies af te ronden. In de huidige optiek is ten vroegste midden 2009 de in gebruik name van de nieuwe brug voorzien", beklemtoonde minister Peeters.
In verband met het voorstel om de Scheldebrug om te bouwen van 2 naar 3 rijvakken was iedereen het er ook over eens dat dit onaanvaardbaar grote hinder van minstens 6 maanden met zich zou meebrengen. Het zou immers grote aanpassingswerken vragen, zowel voor de vaste toegangsoverspanningen als voor de rolbasculebrug. Deze aanpassingswerken werden overigens geraamd op 10 miljoen euro.(F)