Beveren geeft negatief advies voor GRUP E34-West

BEVEREN. De gemeente Beveren heeft een negatief advies uitgebracht op het ontwerp 'E34-west ter hoogte van Waaslandhaven'. Bedoeling van het plan is het verkeer van en naar de Waaslandhaven beter aan te sluiten op de E34 en R2 en een koppeling te maken met de toekomstige Westelijke Ontsluitingsweg Waaslandhaven (WOW). Het openbaar onderzoek loopt nog tot en met 12 augustus.
Met het Gewestelijk Ruimtelijk Uitvoeringsplan (GRUP) E34 'E34-west ter hoogte van Waaslandhaven' wil de Vlaamse Overheid het haven- en dorpenverkeer van elkaar scheiden, het verkeer van en naar de Waaslandhaven een volwaardigere aansluiting geven op de E34 en R2 en een koppeling maken met de toekomstige Westelijke Ontsluitingsweg Waaslandhaven (WOW). Het openbaar onderzoek loopt sinds 14 juni. De gemeente Beveren heeft een negatief advies uitgebracht. "Dit GRUP heeft als plandoelstelling om het haven- en dorpenverkeer van elkaar te scheiden, maar in het huidig ontwerp wordt aan deze doelstelling niet maximaal voldaan. Zo zal het verkeer uit het zuiden, komende van Vrasene, Nieuwkerken, Sint-Gillis-Waas en zo meer, eerst een rondje moet rijden richting Verrebroek en Schoorhavenweg om vervolgens terug naar onder af te zakken om het nieuwe op- en afrittencomplex Waaslandhaven-West te bereiken. Op deze manier wordt ook niet maximaal aan de doelstelling van een dorpenweg tussen Vrasene en Verrebroek voldaan, die opgenomen werd in het Toekomstverbond.", zegt schepen van Mobiliteit en Openbare werken Jeroen Verhulst, "We ijveren dan ook om de bestaande zuidelijke parallelweg tussen Kemzeke en Vrasene door te trekken tot aan het nieuw complex Waaslandhaven-West, dat uiteindelijk het complex Vrasene zal vervangen en daardoor het haven- en dorpenverkeer zo maximaal en lang mogelijk van elkaar gescheiden wordt."
Dat in het plan ook brede landschapsbuffers zijn opgenomen, is een doorn in het oog van Beveren. "De landschapsbuffers zijn te breed en palm te veel landbouwgebied in de Beverse polder in. Het kan beperkter door bijvoorbeeld een smallere en steilere buffer te realiseren of het plaatsen van een geluidsscherm of bomenrij ten zuiden van de E34. Ook wetende dat deze gronden mogelijk nog extra belast zouden worden met een leidingenstraat Zelzate-Kallo, waartegen we ons nog verzetten.", aldus nog Verhulst.
De gemeente toont zich wel positief over een aantal verbeteringen en uitbreidingen van functionele fietsverbindingen van en naar de haven en de realisatie van de fietssnelweg F41. Beveren reageert positief op de plannen voor een nieuwe fietsersbrug richting Kallo tussen het complex R2 en Melsele. Ook blijft Beveren voorstander van een bijkomende fietsersbrug richting Verrebroek. Het openbaar onderzoek loopt nog tot en met 12 augustus 2024. (mb, foto: © Google Maps)