VAB steunt idee tijdelijk tolvrije Liefkenshoektunnel
ZWIJNDRECHT. Wanneer VAB een visie, een mening, een voorstel naar buiten brengt dan is dat gewoonlijk iets dat in een terechte context staat. Dat kan ook nu weer gezegd worden van de stelling van mobiliteitsclub VAB waarin wordt gezegd dat de Oosterweelverbinding niet vóór 2015 zal gerealiseerd zijn. VAB twijfelt zelfs of de voorliggende trajecten uitvoeringsrijp zijn en vreest dat de nieuwe Scheldekruising eerder 5 à 8 jaar op zich zal laten wachten. VAB wil dat de Vlaamse overheid daar snel duidelijkheid over brengt. Maar intussen zullen bij een economische heropleving de files op E17, de E19 Noord en de E313 jaarlijks met 1 kilometer aandikken. Problematisch wordt de situatie op de E17 terwijl het alternatief, de Liefkenshoektunnel, volgens VAB onvoldoende wordt uitgespeeld. Een lid van VAB opperde het idee om die tunnel met een proefproject open te stellen.
Tegen 2015 zou de kost van de ochtendfile op de E17 reeds opgelopen zijn van 60.000 tot meer dan 100.000 euro per dag. Voor VAB is niets doen duidelijk geen optie. De vraag is: "Waarom testen we niet hoe we de niet gebruikte capaciteit van de Liefkenshoektunnel kunnen inschakelen. Een geslaagd proefproject met een tolvrije Liefkenshoektunnel dat de groei van het verkeer afremt, kan de filekost dagelijks met tienduizenden euro’s terugschroeven met op de E17 alleen al 43.000 euro terwijl dit staat tegenover 33.000 euro (excl.btw) aan niet geïnde tolinkomsten."
Liefkenshoektunnel promoten
Dhr. Van den Bossche, lid van VAB, vroeg om de mogelijkheden van een proefproject waarin de Liefkenshoektunnel tijdelijk tolvrij gemaakt wordt, te bekijken. Een argument is dat de Liefkenshoektunnel slechts op 1/3 van zijn capaciteit gebruikt wordt en de tol een drempel vormt voor veel weggebruikers.
VAB acht een proefproject van een half jaar waarbij op werkdagen van 6u30 tot 9u30 uur geen tol geheven wordt op de Liefkenshoektunnel zinvol. Een proefproject gelimiteerd tot de ochtendspits zou de kosten(verlies aan tolgelden) kunnen beperken en kan toch inzicht geven omtrent de effecten. De proef zou worden beperkt tot de ochtendfiles aan de Kennedytunnel omdat door de zwaarte van de files de effecten hier goed meetbaar zullen zijn. De files starten er om 6u30 om hun hoogtepunt te bereiken om 8u30.
VAB steunt het voorstel van zijn lid Van den Bossche omdat het de mogelijkheid biedt om in praktijk te testen hetgeen theoretisch een ideale oplossing lijkt om de verkeersgroei af te remmen op de E17, E19 Noord en de Antwerpse ring.
Maarten Matienko van VAB: "Dat er alvast nog een groot aantal potentiële gebruikers is voor de Liefkenshoektunnel blijkt onder meer uit een havenonderzoek van 2006. De tellingen wijzen uit dat 45% van het vrachtverkeer dat de Kennedytunnel gebruikt uiteindelijk richting noord verder rijdt via de E19 of A12. Theoretisch zouden zij net zo goed de Liefkenshoektunnel kunnen gebruiken die eveneens aansluiting geeft op de A12 en de E19 Noord. Het interessante aan een proefproject is dat een theoretische analyse in de praktijk kan worden getest."
Een analyse wijst uit dat het huidige verkeer van en naar de Liefkenshoektunnel vooral de E34/N49 en de A12 Noord gebruikt. Dit betekent dat een verdere verschuiving van het verkeer van de Kennedytunnel naar de Liefkenshoektunnel de E17, de E19 Noord en daarmee ook de Antwerpse ring zou kunnen ontlasten.
Concreet zou een succesvolle proef de filedruk in de eerste plaats op de E17 maar ook op de E19 Noord en Antwerpse ring kunnen verminderen en alvast ook de verwachte groei op die verkeersassen afremmen. De praktijktest moet uitwijzen in welke mate dit ook effectief gebeurt.
Mogelijke verschuivingen
VAB gaat wel dieper in op het voorstel en gaat zeker de vaststelling niet uit de weg dat er verschuivingen in de verkeersstromen zullen zijn.
"Je kan daar simulaties van maken, maar in de praktijk blijken deze niet altijd te kloppen", weet VAB. "Een reden te meer voor een praktijktest. Maar zeker is dat de groei van het aantal voertuigen in de Liefkenshoektunnel altijd groter zal zijn dan de afname van het aantal voertuigen in de Kennedytunnel."
De reden is dat er verkeer dat vroeger voor alternatieven gekozen had, nu zal terugkeren naar de Kennedytunnel als daar terug ruimte vrij komt (= minder files). Om dergelijke effecten te meten moet het proefproject volgens VAB minimaal zes maanden lopen.
Dat ‘terugkeren’ van sommige gebruikers naar de Kennedytunnel komt vanuit de thans gebruikte alternatieven zoals Westerscheldetunnel: dit is een nieuwe betaaltunnel in Nederland waardoor momenteel 2.000 zware trucks per dag rijden richting Breda-Rotterdam. Omdat de route via de Liefkenshoektunnel even lang is, kunnen bij het gratis open stellen van de Liefkenshoektunnel een aantal vrachtwagens voor deze goedkopere route kiezen of voor de Kennedytunnel waar de verkeersdruk afneemt.
De N16 (brug van Temse) en de N70 van Sint-Niklaas via Beveren en de Waaslandtunnel Op zich is het natuurlijk ook goed dat het sluipverkeer (N70 en Waaslandtunnel) terugkeert naar de snelweg om zo de leefbaarheid en veiligheid langs het lokale wegennet te verbeteren.
Andere gebruikers zullen hun vertrekmoment weer terug verlaten als er ruimte vrij komt en dus terugkeren naar de ochtendspits.
Ook knelpunten
Het zomaar brengen van het verkeer naar de Liefkenshoektunnel gaat zeker niet op een vingerknip. "Om dergelijk proefproject te doen slagen moet er een goede signalisatie komen en moeten mogelijke knelpunten op de ontsluitingsroutes van de Liefkenhoektunnel worden aangepakt", zegt Maarten Matienko van VAB,"Een adequate bewegwijzering is nodig om duidelijk te maken dat het grootste deel van Nederland en de volledige haven via dit traject het snelst en best te bereiken zijn."
De praktijktest zal ons duidelijk maken hoe belangrijk bepaalde knelpunten werkelijk zijn. De knelpunten die vaakst worden aangestipt zetten we hier even op een rij:
Het doorgaand verkeer dat richting Gent, Rijsel en de Kanaaltunnel rijdt, kan de E17 maar bereiken door een ingewikkelde bocht via Antwerpen-Linkeroever te maken. Vormt deze moeilijke aansluiting een wezenlijk knelpunt?
Vaak wordt een verbinding tussen de Liefkenshoektunnel/E34 en de E17 gevraagd. De vraag is of de afwerking van de R2 daarvoor nodig is.
‘s Morgens stremt het verkeer aan de Tijsmanstunnel vanwege het afslaand verkeer naar de Scheldelaan. Aan de andere kant van de Liefkenshoektunnel wordt de capaciteit beperkt omdat er maar één rijstrook naar de E34 voert. Deels werden al aanpassingen doorgevoerd aan de Tijsmanstunnel. De vraag is of deze afdoende zijn.
De N49-E34 Knokke-Antwerpen moet over het volledige traject een volwaardige autosnelweg worden zodat het verkeer uit Zeebrugge gestimuleerd wordt deze meer te gebruiken en dus niet meer de E17 kiest.
In- en uitvoegmogelijkheden op de E17 naar de E34/N49 zijn beperkt tot één rijstrook. De vraag is of de capaciteit van de in- en uitvoegstrook niet uitgebreid moet worden tot twee rijstroken.
Het openstellen van een tolvrije Liefkenshoektunnel als proef is een goed idee maar zal wel goed moeten worden ingekaderd. En VAB heeft dat met kennis van zaken nu reeds op een presenteerschoteltje voorgelegd.(Rolf Duchamps)