KSK Beveren speelt in legendarisch ‘Drink melk’-shirt

BEVEREN. Gisteren, zondag 6 september, was het precies 85 jaar geleden dat KSK Beveren zich aansloot bij de Belgische Voetbalbond onder de naam Sportkring Beveren-Waes. Dat moment werd de voorbije weken via de social media van de club herdacht met filmpjes van ex-spelers. Opvallend was dat er werd getoast op de verjaardag met een glas melk. Daar was uiteraard een goede reden voor. Op initiatief van nieuwe hoofdsponsor Codecrea en Swiss Confort speelt de club dit seizoen haar thuiswedstrijden in het legendarisch ‘Drink melk’-shirt waarmee de club in 1983-1984 landskampioen werd. Icoon Heinz Schönberger kreeg gisteren de eer om het retroshirt aan het publiek voor te stellen in een video. 

"KSK Beveren is geen club als alle anderen. Het bezet een unieke plaats binnen het Belgisch voetballandschap. Niet alleen omwille van het roemrijke verleden, de fanatieke en kleurrijke aanhang, maar ook omwille van de pioniersrol die het speelt op het vlak van supportersinspraak en fan-participatie.  Uit onze gesprekken met de club bleek dat, 10 jaar na oprichting, er toch een vorm van metaalmoeheid begon op te treden: de club had nood aan een nieuwe impuls om te voorkomen dat het een club zou worden als alle andere. Met die uitdaging zijn we aan de slag gegaan.", zegt Peter Ruymbeke, communicatiestrateeg bij nieuwe hoofdsponsor Codecrea. "We weten dat heel veel mensen de herinneringen aan de gouden tijden van KSK Beveren koesteren. Met de Drink Melk-campagne willen we een brug slaan naar alle mensen die geel-blauw een warm hart toe dragen. Een brug tussen verleden en heden, die tegelijk ook een duidelijk statement maakt voor de toekomst. Stilstaan is achteruitgaan: wij zijn niet alleen ambitieus op sportief vlak, ook op extra-sportief vlak willen we de club uitbouwen om een pioniersrol te vervullen. Sleutelwoorden daarbij worden lokale verankering, supportersinspraak, moderne communicatie en het uitbouwen van nieuwe manieren om meerwaarde te creëren voor partners en sponsors."

Opvallend is dat de sponsors kiezen voor een shirt zonder dat hun logo daarop te zien is. "Wij sponsoren deze fantastische club sinds 2011. Wij waren meteen enthousiast over het idee om via de lancering van het 'Drink Melk'-retroshirt als onderdeel van ons nationaal voetbalerfgoed in herinnering te brengen. De visuele afwezigheid van onze bedrijfslogo’s betekent zeker geen rem op onze (financiële) support. Integendeel, de voortrekkersrol die de fans de afgelopen jaren op zich genomen hebben om hun club als eerste fan owned club in België een duurzaam toekomstperspectief te bieden, verdient alle lof en onze blijvende ondersteuning.", aldus Roland van Gysel van Swiss Confort. "Het blijft een opvallend gegeven: shirtsponsors Swiss Confort en Codecrea die op eigen initiatief opteren voor een shirt zonder reclame temidden van een wereldwijde pandemie. Het typeert deze sponsors en past wonderwel bij onze club. ‘Voor ons, door ons’ zit in ons DNA.  Ik weet niet of dit bij veel andere clubs mogelijk zou zijn. In plaats van te focussen op het maximaliseren van de eigen commerciële return, investeren onze sponsors bewust in de verdere uitbouw van de club. Dit zorgt voor een nieuw elan en dat merken we aan de abonnementenverkoop.", vult Jess Van Vooren aan.

KSK Beveren heeft de ambitie om zo snel mogelijk doo te rstoten naar het nationale voetbal. (mb)

 

Lees ook:

Stamnummer 2300 KSK Beveren in de koelkast

BEVEREN.  KSK Beveren en YB SK Beveren reageren ontgoocheld op de beslissing van het Belgisch Arbitragehof voor de Sport (BAS) om het stamnummer 2300 tijdelijk in de koelkast te steken voor wat...