Modelbouwvrachtwagens van K.M.Y.C.A. zijn streling voor oog

Image
Haast niet te geloven, maar dit is een vrachtwagen in modelbouw.
ZWIJNDRECHT. Tijdens de 5de ballonmeeting kon kennis gemaakt worden met K.M.Y.C.A. of voluit de Koninklijke Model Yacht Club Antwerpen. Ze stonden er met vrachtwagens, kranen, bulldozers, heftrucks, graafmachines. Alle voertuigen werden op afstand bestuurd. Het werd één van de toppers van de nevenactiviteiten van de ballonmeeting.  

 

KMYCA is een  modelbouwclub die meer dan 100 jaar geleden, 1895, is ontstaan en toen is gestart met zeilboten. Door de jaren bleef het steeds een club waar met boten werd gevaren. Na de zeilers kwamen de motorboten en de stoomschepen, uiteraard aangedreven door elektromotoren  en stoommachines. In deze bestaande club en bij de reeds bestaande secties, werden nog twee groepen opgestart, de treinsectie en de vrachtwagenafdeling. Deze laatste veroverde Zwijndrecht.

 

De vrachtwagenafdeling ontstond toen twee modelbouwers eens iets anders wilden laten zien. Ze schaften zich een bouwdoos aan van een op afstand bestuurde vrachtwagen en  gingen aan het sleutelen. Toen de wagens in elkaar stonden en konden rijden, was de vraag en wat nu? Aarzelend werd in de reeds bestaande club er aan gedacht een afdeling 'vrachtwagens' in het leven te roepen. Het motto 'zien doet kopen en na-apen' bracht andere leden in de ban van vrachtwagens. Het was toen 1993. Aanvankelijk werd er buiten gereden naast het vaarwater. Nieuwe leden boden zich aan en de sectie groeide.


Aangezien België nu niet het ideale land is voor weersvoorspellingen en aangezien modelvrachtwagens niet tegen de regen kunnen, werd een zaal gezocht om overdekt te kunnen rijden. Die zaal werd gevonden en vanaf mei 1994 komt de afdeling nu een maal per maand samen op een rij-dag. Rubberen matten vormen een parcours, demonstratie rijden en behendigheidsoefeningen behoren tot de mogelijkheden tijdens die rij -namiddag.

 

De vrachtwagenclub evolueerde en de leden zijn al zo ver dat ze ook aan zelfbouw doen wat inhoudt dat ze, op enkele stukken na en voor sommigen alles, zelf wordt gemaakt. Het is opmerkelijk hoe de minitrucks, net als deze uit het heuse verkeer, even robuust en betrouwbaar zijn. Ze  worden meestal gemaakt van aluminium. Andere materialen zijn niet uitgesloten.

 

Image
Net alsof het echt is, deze voertuigen verwerken een lading zand.
Vanzelfsprekend zijn ze uitgerust met alle functies van de originele vrachtwagens, zo werken o.a. de dimlichten, grote lichten, stoplichten, achteruitrijlichten alsmede de mistlampen en richtingsaanwijzers. Zelfs het gedreun van een zware dieselmotor is te horen. Ook technisch zijn de vrachtwagens meesterwerken. Zo hebben ze werkende differentiëlen aan de achterassen en eventueel voorassen. Het is precies dat wat in de demonstratie het publiek zo aansprak en waarvoor het lange tijd bleef toekijken.

 

Het blijft niet bij het bouwen van trucks ook kranen, bulldozers, graafmachines en heftrucks behoren tot het wagenpark. De meest gangbare schalen zijn  1/16de  - 1/14,5ste   -1/15de . De afdeling neemt deel aan tentoonstellingen en demonstraties en gaat op bezoek, in binnen- en buitenland, bij bevriende clubs.

 

Image
Het is best een zeer aangename hobby om telegeleid de vrachtwagens te besturen.


De volgende demonstraties vinden plaats op 5 & 6 september in zaal ’t Centrum in deStrijdersstraat te Edegem. En op zondag 28 september zijn ’s namiddags op de Truck Happening te Temse in de Laagstraat, bij Marlo Trucks. Wie interesse heeft voor deze knappe hobby kan contact opnemen met het secretariaat: Hovestraat, 169 bus 5 te 2650 Edegem. (Rolf Duchamps)