Het water uit de Kasteeldreef weet waarheen
Maar om te beginnen moet eerst de riolering worden vernieuwd en dan volgt de wegenis. Dat in de Kasteeldreef én Polderdreef. Over riolering spreken in deze 21ste eeuw is wijzen naar de algemene principes van duurzaam waterbeheer en daar hangt een gescheiden rioolstelsel aan vast. Langs de ene buis loopt het afvalwater of DWA: droogweerafvoer en in de andere zit de regenwaterafvoer of de RWA. De vuile droogweerafvoer wordt aangesloten op de collector Zillebeek ter hoogte van de Polderdreef en de afvoer van het regenwater zal in de waterloop van 3de categorie terechtkomen die loopt achteraan de Polderdreef voorbij de laatste bewoning.
Daarom gaat men het water bufferen, opslaan om het daarna door te sturen. Het studiebureau dat hiermee bezig is, heeft zo al een bufferbekken ontworpen. Het zal mooi landschappelijk worden ingericht met een zomer- en winterbedding en natuurlijke taluds. De prijs van al dat werk is navenant: ruim 3 miljoen euro maar dat is dan wel de riolering plus de wegenis er boven op.
Wat de wegenis betreft zal er voor het verkeer wel één en ander veranderen, zeker in het kader van 'De Warande'. Maar de gemeentelijke overheid garandeert nu al dat aandacht zal worden besteed aan de zwakke weggebruiker, aan een veilige inrichting van de twee schoolomgevingen en aan een betere organisatie van het parkeren. Ook zal de bestaande groenstructuur worden versterkt al zijn nu al de vroegere bomen in de Kasteeldreef verdwenen.
Tussen de Ciamberlanidreef en de halfdreef 56 lichtpunten komen op alu-palen van eveneens 6,3 meter hoog. In de Polderdreef worden 7 alu-palen van 8 meter hoog komen met lampen van 150W daar waar op de andere plaatsen meer 60W is voorzien.
De schoolovergangen tenslotte krijgen tweekeer 4 Hess Reno 70 W lichtpunten ter accentuering. Deze verlichtingswerken zullen toch 268.142 euro kosten.
(Rolf Duchamps)