Totaalrenovatie voor Beverentunnel van start

BEVEREN. In de nacht van 14 op 15 juli starten de renovatiewerken aan de Beverentunnel in de Waaslandhaven. De tunnel krijgt een nieuw wegdek, ledverlichting en brandwerende bekleding. Ook het ventilatiesysteem en vluchtroute krijgen een update, net als de in- en uitgangen van de tunnel. Het einde van de werken is voorzien in de nazomer van 2025.
De Beverentunnel is aan vernieuwing toe: de tunnen krijgt een nieuw wegdek, brandwerende bekleding en ledverlichting. Daarnaast komen er ook klimaatvriendelijke installaties zoals een waterzuiveringsinstallatie die het opgepompte water gefilterd wordt afgevoerd volgens de Vlaamse lozingsnormen en zal de helft van de nodige stroom voor de werking van de tunnel door zonnepanelen worden opgewekt.
De werken zullen ruim een jaar duren. Er wordt afwisselend zes maanden in één tunnelkoker gewerkt. In de nacht van 14 op 15 juli wordt één tunnelkoker afgesloten. Het verkeer richting Nederland kan steeds door de tunnel rijden maar het verkeer richting Gent moet omrijden. Dat verkeer moet omrijden via de de Ploegweg, Ketenislaan langs het sluizencomplex van Kallo - Steenlandlaan, om zo via het complex Waaslandhaven-Zuid [10] de R2 te bereiken. Het verkeer van gevaarlijke goederen, het zogenaamde ADR-verkeer, volgt de omleiding via de Hazopweg, Hoogschoorweg en Sint-Antoniusweg.

Om de omliggende dorpskernen te beschermen tegen sluipverkeer van vrachtverkeer, liet de gemeente Beveren vrachtwagensluizen plaatsen in Kallo, Kieldrecht en Verrebroek.
De werken moeten tegen augustus 2025 klaar zijn en dan volgen nog een aantal testen vooraleer de tunnel opnieuw volledig wordt opgesteld voor het verkeer. (mb, foto: © AWV)