Port of Antwerp-Bruges beperkt impact van economische onstabiliteit

REGIO. De haven van Antwerpen-Brugge houdt goed stand in deze economisch moeilijke tijden. De totale goederenoverslag van Port of Antwerp-Bruges bedroeg in de eerste zes maanden van dit jaar 139 miljoen ton, een daling van 5,5% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De vraag naar containervervoer daalt wel maar de overige goederenstromen tonen een wisselend beeld. 

De overslagvolumes liggen in lijn met de pre-covidperiode, maar dalen met 17,2% in vergelijking met dezelfde periode in 2022, die door een sterke post-covidheropleving buitengewoon hoge overslagcijfers liet zien. De vertragende economie gaat gepaard met een daling in de vraag naar staal, de belangrijkste goederengroep binnen dit segment. Staaloverslag daalt zowel in aan- als in afvoer, in totaal met 18%. De droge en vloeibare bulksegmenten dalen met respectievelijk 12,9% en 3,2%. 

Fruit blijft enorm belangrijk. In tegenstelling tot de globale daling in het containervervoer, groeit het aantal reefercontainers met 10,6% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Een belangrijk deel van de goederen in deze koelcontainers is fruit: bananen, kiwi’s, ananassen, meloenen, citrusvruchten, lychees, …. De behandeling van deze perishables vraagt de nodige vakkennis en specialisatie, waar gespecialiseerde terminals, coldstores en logistieke dienstverleners zorg voor dragen. Zij maken Port of Antwerp-Bruges de fruithaven bij uitstek in Europa.

In de eerste 6 maanden van 2023 verwelkomde Zeebrugge 90 cruiseschepen en 248.600 passagiers. Mei en juni waren drukke maanden voor de cruisesector met een grote diversiteit in rederijen en bestemmingen. In de eerste jaarhelft liepen 10.188 zeeschepen de haven aan, een daling van 2,8% ten opzichte van de eerste zes maanden van 2022. De totale bruto tonnenmaat van deze schepen groeide met 4,7%.

Het afgelopen kwartaal werd in de haven drie keer een record gebroken met de aanlopen van de grootste containerschepen ter wereld waaronder de MSC Loreto (24 346 TEU). Om deze schepen te kunnen blijven ontvangen, investeert de haven verder in de schaalvergroting die nodig is om op het topniveau van de wereldhavens te blijven spelen. Zo zijn er vorige week belangrijke stappen gezet in havendossiers ‘Extra Containercapaciteit Antwerpen’ en ‘Nieuwe Sluis Zeebrugge’. Daarnaast zorgen investeringen en nieuwe projecten in het kader van de energietransitie en digitalisering ervoor dat de haven haar ambitie van duurzame groei kan waarmaken. (mb)

 

Lees ook:

KALLO. Actievoerders van de scheepvaartpolitie hebben dinsdag van 10u15 tot 12u35 de Kallosluis in de Waaslandhaven geblokkeerd. Het Gemeentelijk Havenbedrijf is daar niet gelukkig mee wat met deze...

Op verschillende plaatsen in de Antwerpse haven is gratis WiFi beschikbaar.HAVEN. Het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen stelt vanaf maandag 15 december zijn nieuwe draadloze netwerk WiFi...

HAVEN. Het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen wil zich in de toekomst sterker profileren in het achterland. Het wil daartoe partnerships aangaan met een aantal havengebruikers. Eind oktober werden...

HAVEN. Een delegatie van het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen (GHA) heeft van 7 tot 14 november een bezoek gebracht aan de Chinese stad Shenzhen. In het begin van de missie stond de deelname aan...

HAVEN. Merilinja Oy, een Finse scheepsoperator, is een nieuwe containerdienst gestart tussen Kokkola, een haven in het westen van Finland, en Antwerpen. Het eerste containerschip op deze dienst, de...

De Vlaamse Havendag van 5 juli werd voorgesteld door vlnr Schepen Peter Deckers van Beveren, Havenschepen van Antwerpen Marc Van Peel en Roger Roels van Alfaport Antwerpen.KALLO/ANTWERPEN. In het...