Havenbedrijf Antwerpen zoekt partners voor achterlandontwikkeling
HAVEN. Het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen wil zich in de toekomst sterker profileren in het achterland. Het wil daartoe partnerships aangaan met een aantal havengebruikers. Eind oktober werden daarvoor al de eerste contacten gelegd, maar ook nu nog kunnen geïnteresseerden voor een dergelijk samenwerkingsverband zich aanbieden bij het Havenbedrijf.
Björn Verhoeven, directeur patrimonium van het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen, legt uit waarom het Havenbedrijf, voor het eerst in zijn geschiedenis, zo duidelijk wil inzetten op een achterlandbeleid. "De haven wordt steeds vaker geconfronteerd met zijn geografische grenzen. De aanwezigheid in het achterland moet de haven toelaten om zijn natuurlijk voordeel, de inland-ligging, als troef maximaal uit te spelen.", klinkt het.
Het Havenbedrijf ziet dan ook een aantal duidelijke voordelen in het opzetten van dergelijke partnerships. Zo kunnen in het achterland bijkomende terreinen gevonden worden voor havenverwante activiteiten waarvoor binnen de haven geen ruimte meer bestaat.
Ook de capaciteit van de bestaande terminals en havenfaciliteiten kan geoptimaliseerd worden wanneer er een efficiëntere en snellere aan- en doorvoer van en naar het achterland ontstaat. Tot slot zal ook de mobiliteit welvaren bij een vlottere doorstroming naar het hinterland. Concreet wordt gedacht aan het uitwerken van projecten langs de E313/Albertkanaal, de E17 en Leiebekken en de kruising van de A12 en de N16 in de streek rond Puurs – Breendonk-Willebroek waar vanuit Temse wordt heen gereden.(het hart van de Vlaamse Ruit).
Geïnteresseerden in de partnerships kunnen nog steeds terecht via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of telefonisch op 03/205 20 18. De eerste resultaten van de samenwerkingsverbanden zullen op korte termijn zichtbaar zijn.(Rolf Duchamps)