Logo moet jongeren warm maken voor wetenschap en technologie
REGIO. Voka - Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland lanceert samen met de 22 grootste industriebedrijven een nieuw opvallend logo met de tekst ‘Dit is een STEM-job’. Het logo moet meer jongeren warm maken voor STEM-opleidingen met focus op techniek. STEM staat voor Science, Technology, Engineering en Mathematics. De actie is nodig want het aantal studenten dat in deze richtingen afstudeert is al jaren te laag om aan de noden van de arbeidsmarkt te voldoen. Vacatures labelen met het logo moet zowel studenten als hun ouders duidelijk maken welke carrièrekansen een STEM-opleiding biedt.
"De term STEM wordt vandaag geassocieerd met studierichtingen, maar het ongelooflijke potentieel van die opleidingen op de arbeidsmarkt is onvoldoende bekend. Het is voor jongeren die een studiekeuze moeten maken en hun ouders niet altijd duidelijk wat de toekomstmogelijkheden zijn na het behalen van een STEM-diploma. Met als gevolg dat nog steeds de helft van de tien belangrijkste knelpuntberoepen STEM-gerelateerd is. We hebben het hier dan over jobs als procesoperator, elektromechanicien of industrieel installateur.", zegt CEO Luc Luwel van de Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland. Bijna één op de drie openstaande vacatures in Antwerpen en het Waasland betreft een technische job. Dat is vele malen meer dan het aantal afgestudeerden uit STEM-richtingen.
Verschillende bedrijven hebben het logo reeds gedownload. Bedrijven die mee op de kar willen springen vinden het logo en de gebruiksvoorwaarden op stemjob.be. Het logo komt standaard in zeven kleuren, maar een bedrijf kan het logo zelf omzetten in de kleur van zijn huisstijl. De vacatures zelf zijn te vinden op jobsindeindustrie.be. (mb)