VOKA wil langeafstandsverkeer verplicht door Liefkenshoektunnel sturen

REGIO. Voka - Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland zegt blij te zijn dat de Vlaamse regering eindelijk een beslissing heeft genomen inzake de doortrekking van de Antwerpse Ring. Dat betekent volgens Voka niet dat we snel van het fileleed verlost zullen zijn. Om dat fileleed enigszins te verzachten legt Voka vier voorstellen op tafel. 

De uitvoering van het Masterplan laat nog een kleine tien jaar op zich wachten en dat zal - indien het beleid niet wijzigt - volgens Voka - Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland de economie een half miljard euro per jaar kosten. Om dat te voorkomen, heeft Voka vier voorstellen klaar. Om te beginnen wil de Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland internationaal vrachtverkeer verplicht door de Liefkenshoektunnel sturen. "Deze verbinding is vandaag, in tegenstelling tot de Kennedytunnel, niet structureel oververzadigd", zegt Stéphane Verbeeck, voorzitter van Voka - Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland. "Gezien de lange afstand spelen de omrijkilometers en de tol hier minder een rol.", weet Luc Luwel, gedelegeerd bestuurder bij Voka - Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland. 

Volumekortingen voor het vrachtverkeer dat gebruik maakt van de Liefkenshoektunnel en een rechtstreekse verbinding tussen E17 en de toltunnel is volgens Voka ook een mogelijkheid om het verkeer in andere (betere) banen te leiden. Daarmee komt Voka tegemoet aan verzuchtingen van haar leden. "Onze leden vragen ons of het niet mogelijk is de tolheffing in de Liefkenshoektunnel af te schaffen. Dit is echter geen optie gezien de financiering van de toekomstige Oosterweelverbinding hiermee samenhangt. Daarom gaan wij in ons voorgesteld model uit van budgetneutraliteit. Met andere woorden het huidige inkomstenniveau moet behouden blijven voor de NV Liekenshoek toltunnel. Wij stellen wel substantiële kortingen ( 25 tot 40 %) voor op de toltarieven voor veelgebruikers. Ook stellen wij voor dat het intraportuair havenverkeer tussen de linker- en rechteroever (en omgekeerd) tijdelijk vrijgesteld wordt van tolheffing", somt Verbeeck op.

Tijdelijke noodbruggen over de drukste kruispunten met de Singel, zoals in 2004 bij de werken aan de Antwerpse Ring, en meer capaciteit van de park-and-rides zijn nog twee voorstellen van Voka - Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland. Het laatste voorstel moet, gecombineerd met een verhoogd aanbod openbaar vervoer een de park-and-rides, het gebruik van openbaar vervoer promoten. (mb)

 

Lees ook:

Het gebied 't Zand tussen de verbindingsweg E17-N49, de spoorlijn en de N70, bekeken vanop de brug over de verbindingsweg. Dit kan een groene bufferzone worden. De woonzone Zwijndrecht bevindt zich...

ZWIJNDRECHT/LINKEROEVER. Er mag geen vertraging kompen op de voorbereidingen van de aanleg van de Oosterweelverbinding. Dat vindt BAM en deelt meteen mee dat men nog altijd op koers zit. BAM heeft...

ZWIJNDRECHT/LINKEROEVER/ANTWERPEN. De Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (BAM) schaart zich achter de beslissing van de Vlaamse Regering om een onafhankelijke evaluatie op te starten over de...

WAASLAND. De Kamer van Koophandel Antwerpen - Waasland Voka heeft fel gereageerd op de aanval die Professor ruimtelijke planning van de Universiteit van Gent, Georges Allaert, heeft ingezet...

ZWIJNDRECHT. Het Masterplan Antwerpen, dat een heleboel voorstellen bevat om de mobiliteitsproblemen rond Antwerpen op een duurzame manier op te lossen, werd de afgelopen maanden getoetst op haar...

LINKEROEVER/ZWIJNDRECHT. Het bouwen van de Oosterweelverbinding waar in Zwijndrecht zoveel rond te doen is op het vlak van de leefbaarheid van het dorp, nadert een definitieve plooi. De start van de...