Actiecomite Zwijndrecht bekeek een rapport rond Oosterweelverbinding
Het Actiecomite Zwijndrecht ijvert al meer dan twee jaar om, bij de uitvoering van dit Masterplan, te zorgen dat het onderdeel "Oosterweelverbinding", een keuze wordt gemaakt die de leefbaarheid van Zwijndrecht en Burcht ten goede komt.Vooral met betrekking tot de uiteindelijke keuze van het tracé waarlangs deze Oosterweelverbindng moet lopen, is al heel wat te doen geweest.
Woordvoerder van het Comite Danny Van Hove zei hierover: "Het Actiecomite is enerzijds tevreden dat zowel het 'Middentracé' als het 'tracé Staten-Generaal', in de conclusies van het rapport worden weerhouden als de meest geschikte inplanting. Eerdere voorstellen, om deze verbinding rakelings langs de bestaande bebouwing te laten lopen, worden nu 'gelukkig' definitief opgeborgen.". Belanrijk is ook dat het rapport duidelijk maatregelen eist om de geluidshinder teniet te doen, dit niet alleen langs de nieuw aan te leggen infrastructuur maar ook langs de huidige wegen E17 en N49.
Toch is er volgens Van Hove een grote "maar" bij: "De plannen, die nu voorliggen, de zogenaamde 'optimalisaties', zijn geen verbeteringen maar een aanzienlijke achteruitgang met de oorspronkelijk voorgestelde ontwerpen. Indien het ontwerp wordt uitgevoerd zoals het nu voorligt, zal de leefbaarheid van Zwijndrecht in belangrijke mate verslechteren."
Daarom wijst het Actiecomite naar wat het wenst: het uiteindelijke tracé mag niet dichter bij de bestaande bewoning komen dan de huidige infrastructuur. In beide voorgestelde tracé verdwijnt bijna de helft van het Vlietbos en dat is een voor Zwijndrecht belangrijke groene buffer en recreatiegebied. Onaanvaardbaar voor het Actiecomite. Daarnaast dient de nieuw aan te leggen parallelweg ten noorden van de N49 worden aangelegd en niet ten zuiden, in de onmiddellijke nabijheid van bewoning.
In de ontwerpen, zoals voorgesteld, worden tolpleinen voorzien. Iets dat in het jaar 2010, wanneer deze Oosterweelverbinding operationeel wordt, niet meer nodig zal zijn, zoals nu reeds blijkt in een aantal projecten, bijvoorbeeld in Londen. Het is dus extra ruimte die niet hoeft te worden gebruikt.
Ter hoogte van de bestaande verbinding E17 en N49 staat een brug ingetekend. Het vrachtvervoer, dat deze 'hindernis' moet nemen, zal zorgen voor een onaanvaardbare toename van de geluidshinder. Nogmaals onaanvaardbaar. De ganse infrastructuur moet zo worden uitgewerkt dat geen bijkomende hinder wordt gecre?d op het vlak van geluid en uitzicht.
Een eventuele sluiting van de op- en afritten in Zwijndrecht en Linkeroever zal leiden tot een verhoging van de verkeersonveiligheid in Zwijndrecht, vooral door toename van het sluipverkeer. Ook de op- en afrit Kruibeke moet behouden blijven alsPark and Ride functie.
Danny Van Hove besluit bij het bespreken van de huidige toestand: "Zoals blijkt, is er nog heel wat werk te verrichten. Al meer dan twee jaar voeren wij actie en wij zijn zeker nog niet moe maar strijdbaarder dan ooit. In heel dit dossier hebben wij ons steeds constructief opgesteld. Nu verwachten wij, dat de beleidsmakers respect hebben voor onze eisen, voor onze gerechtvaardigde vragen."
Op woensdag 17 november wordt het Actiecomite Zwijndrecht ontvangen door Vlaams minister voor mobiliteit, Kathleen Van Brempt.(RD)