Gemeentebestuur en actiecomite sturen brief naar Minister-President
Reeds meer dan 5 jaar volgen het gemeentebestuur én het actiecomité het dossier van de aanleg van de Oosterweelverbinding op de voet. Het was in 2002 dat het gemeentebestuur en het comité intens gingen samenwerken en alle acties en reacties ondernamen in onderlinge en wederzijdse goedkeuring. Dat maakte hen ook zo sterk toen in oktober 2002 er enkele tracé’s werden voorgelegd die een bedreiging betekenden voor de leefbaarheid van Zwijndrecht. De Zwijndrechtse bevolking reageerde krachtig en vooral eendrachtig. Het werd gehoord tot in de bevoegde commissie in het Vlaams Parlement.
De gemeente Zwijndrecht nam dan het initiatief om zelf een alternatief tracé te laten ontwikkelen. De gemeente betaalde die uitwerking maar het resultaat was perfect want het zogeheten 'Middentracé' werd weerhouden als de definitieve keuze. De minister-president Peeters kwam toen zelf ter plekke en maakte met burgemeester Minnebo de schepen en de afgevaardigden van het 'Actiecomité voor een Leefbaar en Mobiel Zwijndrecht' een tocht langs de belangrijke punten waar de gemeente met de Oosterweelverbinding werd geconfronteerd.
Maar het gemeentebestuur en het actiecomité willen toch zeker spelen dat er aan het geheel niets wordt gewijzigd waardoor de gemeente aan leefbaarheid moet inboeten. Ze wijzen dan ook naar de belangrijke elementen die voor Zwijndrecht gelden. Zo heeft de wegeninfrastructuur een impact op de leefbaarheid want zowel E17, N49 Expresweg als de N70 lopen door de gemeente. Geluidshinder, het uitzicht en vooral ook de luchtverontreiniging en het fijn stof horen er bij. En vooral dat laatste is nu een voornaam aandachtspunt geworden bij de verdere uitvoering van de Oosterweelverbinding.
De mobiliteit moet in Zwijndrecht verzekerd blijven tijdens en na de uitvoering der werken en waar mogelijk zelfs verbeterd worden. Dat stelt zowel het gemeentebestuur als het actiecomité. "Hierbij staat de goede doorstroming van het lokale verkeer en vooral het openbaar vervoer en de hulpdiensten, en de veiligheid van alle weggebruikers, centraal", zeggen ze. Er mag volgens hen geen nieuwe infrastructuur dichterbij mag komen, liggen dan nu het geval is. Eigenlijk is dat het uitgangspunt. De leefruimte in Zwijndrecht is al beperkt en de afstand tussen de woon- en leefgebieden en de bestaande infrastructuur is reeds minimaal.
Het nog dichterbij brengen van wegen en andere infrastructuur die daar bijhoort, zou zeker een negatieve impact hebben op de leefbaarheid. En daar begin nu het schoentje te wringen. Danny Van Hove van het Actiecomité: "In de huidige voorstelling van het project moeten we echter tot onze spijt
Maar er staat nog meer op het plan want de parallelweg zal ingeplant worden langs de kant van Zwijndrecht. Dat is niet alleen een verkorting van de afstand tussen de wegen en de bebouwing maar hierdoor zal ook een aanzienlijk deel van het Vlietbos worden vernietigd. Er is steeds aangedrongen om die parallelweg aan te leggen langs de andere kant van de N49 omdat daar de impact op de bebouwing en het milieu miniem is. "Wij vragen dan ook met aandrang dat deze optie opnieuw wordt bekeken en geëvalueerd. We zijn van oordeel dat de aanleg, zoals door ons voorgesteld, haalbaar en realiseerbaar is zonder grote inspanningen en kosten. Een ingreep die ook een belangrijke stimulans kan beteken voor de maatschappelijke aanvaardbaarheid van het project", zo schreef Zwijndrecht naar minister-president Peeters.
Charles De Costerlaan
Dat de verbinding tussen de N49 Expresweg en de Waaslandtunnel via de Charles De Costerlaan wordt doorgesneden zal meebrengen dfat de Waaslandtunnel enkel langs de Blancefloerlaan zal kunnen bereikt worden. Zwijndrecht vraagt zich af wat daar gaat worden want daar komt ook al het knooppunt tussen Blancefloerlaan en de Parallelweg. En dan is er nog het concrete plan van het nieuwe Regatta-project dat aan het Galgenweel de bouw voorziet van 1.450 wooneenheden, 10.000 m² commerciële ruimten en 40.000 m² kantoren. Er is zelfs sprake om er ook een hotel te bouwen. Zal de Blancefloerlaan niet dichtslibben?
Zwijndrecht vraagt dan ook om de Charles De Costerlaan als verbinding tussen Linkeroever en de Imalsotunnel én als verbinding tussen de Parallelweg (die dan langs de kant van Linkeroever moet komen) en de N49 Expresweg te behouden. Het nieuwe Park Middenvijver is een knappe buffering langs de kant van Linkeroever maar volgens het 'Actiecomité Leefbaar en Mobiel Zwijndrecht' is men die buffering langs de overkant waar de woonkern van Zwijndrecht in beeld komt, helemaal uit het oog verloren. Er zijn daar wel ideale mogelijkheden voor.
het Vlietbos
Het Vlietbos, voor velen een aangenaam recreatiegebied, wordt ook verminkt. Dat gebeurde reeds bij de verplaatsing van leidingen waarbij een strook bomen werd gerooid die de vele malen de nodige ruimte overschreed. Het Vlietbos is ook een goede buffering naar de wegeninfrastructuur richting
Ook het gebied ’t Zand, tussen de verbinding N49-E17, de N70 en de spoorlijn Antwerpen-Gent (het gebied achter de huidige voetbalvelden en lopend naar de Burchtse Weel toe) kan een groene bufferstrook worden die de woonkwaliteit voor Zwijndrecht kan verbeteren.
Het gemeentebestuur van Zwijndrecht en het 'Actiecomité Leefbaar en Mobiel Zwijndrecht' wil over dat alles een sereen en constructief debat aangaan: "We hebben niet de intentie om het debat in de kranten of andere media te voeren. We willen de inwoners op een objectieve manier blijven informeren maar wensen niet mee te gaan op het creëren van een publieke controverse." (Rolf Duchamps)