Haven van Antwerpen behandelt minder goederen

ANTWERPEN. Volgens voorlopige cijfers behandelde de haven van Antwerpen dit jaar 183,8 miljoen ton goederen. Dat is een daling van 1,8 procent in vergelijking met 2011, toen 187,2 miljoen ton goederen werden overgeslagen. Deze cijfers zijn al bij al een milde vertaling van het maritiem-economische klimaat. Antwerpen zag zijn cijfers dit jaar ook beïnvloed door de tijdelijke sluiting van de Belgian Refining Corporation (BRC), wat de groeicijfers voor vloeibaar massagoed drukte. 

De Antwerpse containertrafiek bleef met 8.629.992 TEU ongeveer op hetzelfde peil. Uitgedrukt in ton was er een kleine daling van 1,1 procent naar 103.965.023 ton. Het roro-verkeer ging er op vooruit en steeg met 13,6 procent naar 4.819.539 ton. Het aantal auto’s dat in 2012 werd behandeld bedraagt 1.233.159, wat een toename is van 14,1 procent. Ook de overslag van massagoederen daalde. Hier is een daling merkbaar van 1,3 procent, bij vloeibaar massagoederen zelfs 1,7 procent. De overslag van droog massagoederen blijft nagenoeg stabiel.

De behandeling van conventioneel stukgoed kende een daling. Afgelopen jaar werden in dit segment, naar verwachting, 10.804.408 ton goederen gelost en geladen, 14,9 procent minder dan dezelfde periode vorig jaar. De daling is vooral te wijten aan het teruglopen van de behandeling van staal. Ondanks de daling kon de Antwerpse haven de voorbije maanden staaltrafiek terugwinnen van andere havens als Rautaruukki ex-Rotterdam en Stemcor ex-Vlissingen en nieuwe trafieken aantrekken.

Het aantal zeeschepen komt dit jaar uit op 14.593, een daling van 4,2 procent in vergelijking met 2011. Het aantal aanlopen van +10.000 TEU containerschepen steeg: van 141 in 2011 naar (vermoedelijk) 165 dit jaar, wat aantoont dat de Antwerpse haven absoluut de vruchten plukt van de Scheldeverdieping.

Uit de jaarlijkse studie die de Nationale Bank van België uitvoert naar het economisch belang van de Belgische havens blijkt dat de haven van Antwerpen in 2010 goed was voor 19,2 miljard euro aan toegevoegde waarde. Dat is dubbel zoveel als de toegevoegde waarde die de drie andere Vlaamse zeehavens, Gent, Zeebrugge en Oostende, samen leveren. De Antwerpse haven leverde in 2010 jobs aan 146.000 mensen, goed voor 60 procent van de totale tewerkstelling in de Vlaamse havens. (mb, foto: Havenbedrijf)

 

Lees ook:

KALLO. Actievoerders van de scheepvaartpolitie hebben dinsdag van 10u15 tot 12u35 de Kallosluis in de Waaslandhaven geblokkeerd. Het Gemeentelijk Havenbedrijf is daar niet gelukkig mee wat met deze...

Op verschillende plaatsen in de Antwerpse haven is gratis WiFi beschikbaar.HAVEN. Het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen stelt vanaf maandag 15 december zijn nieuwe draadloze netwerk WiFi...

HAVEN. Het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen wil zich in de toekomst sterker profileren in het achterland. Het wil daartoe partnerships aangaan met een aantal havengebruikers. Eind oktober werden...

HAVEN. Een delegatie van het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen (GHA) heeft van 7 tot 14 november een bezoek gebracht aan de Chinese stad Shenzhen. In het begin van de missie stond de deelname aan...

HAVEN. Merilinja Oy, een Finse scheepsoperator, is een nieuwe containerdienst gestart tussen Kokkola, een haven in het westen van Finland, en Antwerpen. Het eerste containerschip op deze dienst, de...

De Vlaamse Havendag van 5 juli werd voorgesteld door vlnr Schepen Peter Deckers van Beveren, Havenschepen van Antwerpen Marc Van Peel en Roger Roels van Alfaport Antwerpen.KALLO/ANTWERPEN. In het...