"Havenuitbreiding is complete waanzin"

BEVEREN. De plannen van de Vlaamse overheid om de gehuchten Ouden Doel en Rapenburg op te offeren als compensatie voor de uitbreiding van de haven blijft de gemoederen verhitten. Groen! Beveren "verzet zich sterk" tegen de plannen en roept de lokale lokale afdelingen van CD&V en N-VA op om alles in het werk te stellen om de beslissingen van hun ministers in de Vlaamse regering te herzien. Ook N-VA-gemeenteraadslid Bruno Stevenheydens roept op tot een eensgezinde Wase strategie tegen GRUP Havenuitbreiding.

In het voorgestelde GRUP Afbakening Antwerpse Haven is 1.000 hectare voorzien voor een nieuwe Saeftinghe-ontwikkelingszone die bovenop het dorp Doel komt, de bouw van een tweede getijdendok naast het Deurganckdok, een nieuwe sluis en een verlenging van het Verrebroekdok. De nabijgelegen gehuchten Ouden Doel en Rapenburg moeten verdwijnen. "Men hanteert weerom bewust een dominotactiek: stap voor stap gaat de Antwerpse haven verder met ruimte aansnijden en mensen nodeloos uit hun huizen verjagen. Dit is complete waanzin", zegt Vlaams Groenparlementslid Filip Watteeuw. "De Vlaamse regering en het Antwerps Havenbedrijf zijn alle zin voor proporties kwijt geraakt. Er is momenteel nog meer dan voldoende ruimte voor de overslag van containers in de haven voor tientallen jaren. Zelfs havenbaas Fernand Huts zei onlangs nog dat een havenuitbreiding niet nodig is. Het huidige Deurganckdok wordt nog altijd maar voor de helft gebruikt. Nu al spreken over een tweede getijdendok is lichtzinnig en dwaas. En of de nieuwe Saeftinghe-ontwikkelingszone aan reële behoeftes voldoet, is al even mistig. Dit heeft niets meer te maken met vooruitziend besturen. Men offert huizen, gemeenschapsleven, bestaande landbouwgrond en groen op om luchtkastelen van eindeloze groei na te jagen."

Groen Beveren sluit zich hierbij aan en roept de lokale afdelingen van CD&V en N-VA op om alles in het werk te stellen om de beslissingen van hun ministers in de Vlaamse regering te herzien. "Voor ons gaat het daarbij niet alleen over het redden van Ouden Doel en Rapenburg. Wij pleiten ook voor een ander ontwikkelingsmodel van de haven. Een model gericht op inbreiding en zuinig ruimtegebruik, gebruik van bestaande infrastructuur en een duurzame transitie van productie en inrichting van haven- en bedrijventerreinen.", luidt het.

Ook gemeenteraadslid Bruno Stevenheydens vindt de gevoerde politiek niet correct. "Het havenbedrijf Antwerpen denkt uitsluitend aan een verdere uitbouw van Antwerpen als containerhaven. De zone welke momenteel bekend staat als het Saeftinghegebied is de laatst mogelijke uitbreidingszone voor de haven van Antwerpen. Wordt dit een sluitstuk dat gekenmerkt zal worden met minimale tewerkstelling en maximale verspilling van ruimte of zal men een verstandige visie ontwikkelen om het havenbeleid terug naar de essentie te brengen nl. de bundeling van tewerkstelling en innovatie? Feit is dat de fixatie op de containercompetitie tussen een aantal West-Europese havens er het Havenbedrijf Antwerpen toe aanzet de laatste havenuitbreidingsgronden inefficiënt te gebruiken.", klink het. Stevenheydens roept op tot een het  ontwikkelen van een eensgezinde Wase strategie tegen GRUP Havenuitbreiding. Daarin kan Beveren volgens Stevenheydens een leidende rol op zich nemen. (mb)

 

 

Lees ook:

Op verschillende plaatsen in de Antwerpse haven is gratis WiFi beschikbaar.HAVEN. Het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen stelt vanaf maandag 15 december zijn nieuwe draadloze netwerk WiFi...

HAVEN. Het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen wil zich in de toekomst sterker profileren in het achterland. Het wil daartoe partnerships aangaan met een aantal havengebruikers. Eind oktober werden...

HAVEN. Een delegatie van het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen (GHA) heeft van 7 tot 14 november een bezoek gebracht aan de Chinese stad Shenzhen. In het begin van de missie stond de deelname aan...

HAVEN. Merilinja Oy, een Finse scheepsoperator, is een nieuwe containerdienst gestart tussen Kokkola, een haven in het westen van Finland, en Antwerpen. Het eerste containerschip op deze dienst, de...

De Paardenschor in Doel die langzaam maar zeker een echte schor wordt nadat het gebied in 2004 er opnieuw werd afgegraven.WAASLAND. Een fietstocht door de regio kan leiden naar stukjes natuur die...

De Vlaamse Havendag van 5 juli werd voorgesteld door vlnr Schepen Peter Deckers van Beveren, Havenschepen van Antwerpen Marc Van Peel en Roger Roels van Alfaport Antwerpen.KALLO/ANTWERPEN. In het...