Vermindering verkeersbelasting compensatie voor fileleed

REGIO. Gebruikers van het openbaar vervoer hebben recht op een compensatie wanneer hun trein of bus ernstige of herhaaldelijke vertraging oploopt of zelfs door staking niet rijdt. Bij de NMBS kan een speciaal formulier ingevuld worden of men kan het melden op de website en als compensatie krijgt men waardebons die een jaar geldig zijn voor producten van de NMBS. Bij occasionele vertraging van de trein kan compensatie bekomen worden vanaf 60 minuten, bij herhaaldelijke vertraging gaat het om minstens 20 vertragingen van 15 minuten of 10 van 30 minuten. Bij De Lijn kan je enkel compensatie krijgen bij vertragingen van meer dan 2 uur indien je kaart of biljet ontwaard is en je twee uur later geen rit aangeboden krijgt. En abonnementshouders hebben geen recht op compensatie.

Wie echter geen compensatie krijgen zijn de automobilisten die eveneens aan de overheid betalen om vlot en veilig te kunnen rijden Zij krijgen in ruil een falend mobiliteitsbeleid met monsterfiles op slecht onderhouden wegen. Lijst Dedecker heeft daarom een voorstel: een vermindering van de verkeersbelasting.

Het is meer dan logisch dat gebruikers van het openbaar vervoer een compensatie ontvangen voor de tekortkomingen ingevolge stakingen of een gebrek aan stiptheid. Een abonnement of ticket is immers een soort van overeenkomst, en overeenkomsten dienen nageleefd te worden. Automobilisten betalen ook hun ‘abonnement’ of ‘ticket’ aan de overheid aan de hand van allerlei verkeersbelastingen, maar genieten, in tegenstelling tot de gebruiker van het openbaar vervoer, niet van compensaties in geval van hinder. Integendeel, automobilisten betalen zelfs 13 miljard euro per jaar aan taksen en accijnzen waarvan 1,38 miljard euro enkel al ingevolge de verkeersbelasting. Dat is de uitleg van Peter Reekmans van LDD.

Het is nu al jaren dat automobilisten gewoonlijk in de file staan aan de Kennedytunnel. Zou er, buiten misschien de zaterdag en de zondag, een dag zijn dat een morgen of een avond verloopt zonder file? Bijna onbestaande is dat. De voorbije week stonden ze netjes in de file rij tot op de E34 Expressweg.
Peter Reekmans heeft de feiten eens grondig bekeken en stelt vast: "Automobilisten verliezen daardoor tijd en geld, doordat ze onder meer extra brandstof verbruiken, waarmee ze de schatkist nog eens extra spekken aan de hand van BTW en accijnzen. Omdat de overheid als mobiliteitsbehoedster haar overeenkomst met de automobiele burgers niet nakomt, hebben die burgers, net zoals de gebruikers van het openbaar vervoer, recht op een compensatie. Dit kan perfect in de vorm van een reductie op de verkeersbelasting. Het kan immers niet langer dat automobilisten beschouwd worden als fiscale melkkoeien met het karakter van brave schapen die zich jaar na jaar gewillig moeten laten scheren! Alles heeft een grens, ook het geduld van de automobilisten."

Goed gezegd. Maar wat gedaan als compensatie? De voorgestelde oplossing zou hem kunnen zitten in een vermindering van de verkeersbelasting van 20 % zolang er geen sprake is van kwalitatief aanvaardbare wegen en relatief vlotte verkeersdoorstroming. Men heeft berekend dat Vlamingen dagelijks gemiddeld bijna anderhalf uur in het verkeer zitten. Dat staat niet in verhouding tot de kleine oppervlakte van ons land. Naast het tijdverlies, de vermoeidheid en de stress die ermee gepaard gaan kost een verloren uur in de file voor een personenwagen gemiddeld 8 tot 10 euro en 45 tot 50 euro voor een vrachtwagen. (Rolf Duchamps)

 

 

Lees ook:

ZWIJNDRECHT. De drukte op de Europese wegen begint stilaan op gang te komen. Een teken voor VAB om nu al te spreken van een superdruk weekend. Het is momenteel, vrijdag rond het middaguur, druk op...

ZWIJNDRECHT. Dit weekend wordt een zeer druk weekend op de Europese wegen van en naar de vakantiegebieden. Heel wat vakantiegangers keren naar huis, terwijl anderen richting vakantieoord trekken....

SINT-NIKLAAS. De Sint-Niklase brandweer rijdt vandaag in de defilé te Brussel mee met haar gloednieuwe tankwagen van 25.000 liter. Het is vaste traditie dat brandweer en civiele bescherming bij de...

ZWIJNDRECHT. Vlaams minister Hilde Crevits besteedt te weinig aandacht aan de structurele aanpak van files. Dat zegt mobiliteitsclub VAB. In een adem doet VAB twee voorstellingen om de files aan te...

ZWIJNDRECHT. Bij VAB is men op zoek gegaan of er oplossingen zijn voor de belangrijkste verkeersknelpunten die, alles bij elkaar, voor Antwerpen maar naar een sombere toekomst wijzen. Door de...

TEMSE/SINT-NIKLAAS. Vanavond wordt de lang verwachte twee brug over de Schelde in Temse geopend. Het Waasland, met Temse op kop, zit op hete kolen. De brug moet immers het fileleed, waar Temse al...