Vlaanderen kan meer doen aan files

ZWIJNDRECHT. Vlaams minister Hilde Crevits besteedt te weinig aandacht aan de structurele aanpak van files. Dat zegt mobiliteitsclub VAB. In een adem doet VAB twee voorstellingen om de files aan te pakken: optimalisatie van verkeerslichten en spitsstroken op structurele knelpunten van de snelweg. Als voorbeeld haalt VAB Nederland aan dat de voorbije jaren fors heeft geïnvesteerd om de files aan te pakken.

Volgens mobiliteitsorganisatie VAB krijgt de aanpak van files geen of onvoldoende aandacht in de beleidsnota en mobiliteitsenquête van minister Crevits. Zelf stelt VAB voor om de verkeerslichten beter op elkaar af te stemmen, wat de wachttijden fors kan verminderen en een jaarlijkse besparing van 35 miljoen euro oplevert. Daarnaast stelt VAB voor om op structurele knelpunten van de snelwegen spitsstroken aan te leggen, wat de fileszwaarte met 30% kan verminderen. Niet toevallig twee punten die hoog scoren in een VAB-mobiliteitsenquête bij 3.420 automobilisten.

Nederland heeft de voorbije jaren geïnvesteerd om files weg te werken. Zo hielp een 'Groene Golf Team' bij het optimaliseren van de regeling van verkeerslichten. Na doorlichting van 1050 kruispunten en het beter afregelen van de verkeerslichten zijn reeds 7,1 miljoen verliesuren weggewerkt. Gemiddeld daalde de wachttijd in de ochtend- en avondspits met 30%, wat de Nederlandse maatschappij jaarlijks 75 miljoen euro bespaart. De vergelijking die VAB met Vlaanderen maakt, is sprekend: bij ons moet een team van vier personen 1.500 kruispunten met verkeerslichten onderhouden, en blijft er geen tijd over voor optimalisering van de verkeerslichtenregeling. VAB vraagt dat minister Crevits in navolging van Nederland een team van specialisten opricht die de verkeerslichtenregeling van de 500 belangrijkste kruispunten moeten aanpakken. Dat zou Vlaanderen volgens een schattig van VAB schat 35 miljoen euro moeten opleveren.

Vorig jaar heeft Nederland een project gelanceerd dat onder andere zorgt voor de aanleg van spitsstroken ofwel een extra rijstrook dat op knelpunten enkel tijdens de spits wordt opengesteld. Dat kortte in een aantal gevallen de files met 30 tot 50% in. In Vlaanderen wordt deze zomer de eerste spitsstrook aangelegd op de E313 richting Hasselt. De spitsstrook zal lopen van Antwerpen tot Ranst en heeft de bedoeling om de aansluiting van de Antwerpse ring met de E313 vlotter te doen verlopen. VAB vraagt aan minister Crevits om te bestuderen welke structurele knelpunten weggewerkt kunnen worden met spitsstroken en deze dan ook aan te leggen.

Daarnaast pleit VAB voor minder-hindermaatregelen en incidentmanagement om de files als gevolg van ongevallen en werken in te perken. De automobilistenvereniging spreekt ook de automobilisten zelf aan. We moeten met z'n allen naar meer alternatieve vervoersmiddelen overstappen. (mb)

 

 

Lees ook:

VTB-VAB op weg naar nieuwe entiteit en nieuw logo.ZWIJNDRECHT.  Donderdag 17 april gaan de zowel VTB als VAB hun visie bekend maken omtrent de uitbouw van een sterkere eigen identiteit. Bij een...

ZWIJNDRECHT. De paasvakantie is voorbij. Ze zal geboekt staan als nat en koud. En voor VAB gaat ze in de boeken als een drukke vakantie want het aantal oproepen steeg met 28% of van 18.000 in 2007...

ZWIJNDRECHT. Vanuit de gebouwen aan de Pastoor Coplaan werden de paasvakantie nauwlettend alle bewegingen gevolgd die vakantiegangers maakten. Zo kon de afdeling Reisbijstand van mobiliteitsclub VAB...

De VAB-vakman Pieter De Vidts bij de wagen die ter beschikking staat van de VAB woningbijstand.ZWIJNDRECHT. In de gebouwen van VAB in de Pastoor Coplaan heeft VAB woensdagnamiddag zijn nieuwe...

ZWIJNDRECHT. De Krokusvakantie zit er zo goed als op en de afdeling Reisbijstand van mobiliteitsclub VAB maakte een balans op van 7 dagen krokusvakantie. Daaruit is alvast gebleken dat vermoeidheid...

ZWIJNDRECHT. De afdeling Reisbijstand van de mobiliteitsclub VAB maakt een tendens op van het eerste weekend van de krokusvakantie, meer bepaald van vrijdag 1 februari t.e.m. maandag 4 februari....