Dure files zorgen voor sombere toekomst Antwerpen

ZWIJNDRECHT. Bij VAB is men op zoek gegaan of er oplossingen zijn voor de belangrijkste verkeersknelpunten die, alles bij elkaar, voor Antwerpen maar naar een sombere toekomst wijzen. Door de economische crisis is er nog steeds een lichte daling van het transit en vooral het havengebonden vrachtverkeer. Best dus nu bekijken hoe het bij een economische heropleving zal verlopen. Mobiliteitsclub VAB verwacht immers een sterke jaarlijkse verkeersgroei:vrachtverkeer: 3 à 4% en het personenverkeer: 1,5 à 2%.

Op vijf jaar tijd zou het vrachtverkeer rond Antwerpen toenemen met 15 à 20% en het personenverkeer met 7,5 à 10%.
Dit betekent volgens VAB, dat het verkeer rond Antwerpen vast loopt nog voor de Oosterweelverbinding gerealiseerd kan zijn. VAB vindt daarom dat de Vlaamse overheid iedere mogelijke oplossing die het mobiliteitsprobleem mee kan helpen oplossen of verlichten op zijn waarde moet onderzoeken en testen.

Dat de situatie urgent is blijkt uit de conclusie van de studie ‘Knelpuntanalyse R1 Ring rond Antwerpen’ van het Vlaams Verkeerscentrum van december 2009: "‘De verkeerscongestie rond Antwerpen is bijzonder ernstig. Afgelopen decennia is het verkeer sterk toegenomen. Vooral het vrachtverkeer kende een sterke groei. Het transitverkeer door Vlaanderen verdubbelde op minder dan 6 jaar tijd, de reeds belangrijke haventrafiek kende op 10 jaar een groei van 69%. Maar ook het personenverkeer bleef toenemen, ondanks het succes van omvangrijke en succesrijke maatregelen die rond het openbaar vervoer recent werden genomen. Het resultaat is dat het hoofdwegennet rond Antwerpen zwaar verzadigd is en gedurende het grootste deel van de werkdagen erg kwetsbaar is voor incidenten. Als gevolg hiervan wordt ook het onderliggende wegennet overspoeld met doorgaand verkeer. De zwaarste knelpunten situeren zich op de Ring (Kennedytunnel, Berchem-Borgerhout, Antwerpen-Oost) maar ook op de toekomende en uitgaande richtingen van de radiale snelwegen (E313 en E19). De knelpunten zijn van die grootteorde dat verdere groei van het verkeer zeer beperkt tot uitgesloten is."

VAB ziet in de eerste plaats op de E17, de E19 Noord (Antwerpen-Nederland) en de E313 de files verder toenemen. De voertuigen die er in de loop van de volgende jaren bij komen, zullen zich verder aan de staart van de file opstapelen. Het gevolg is dat files langer worden en het tijdverlies jaarlijks flink zal toenemen.
Het Vlaams Verkeerscentrum bevestigt de VAB-inschatting: "De verwachte verdere evolutie is er dus een van zeer bescheiden groei van de verkeersvolumes gekoppeld aan zeer sterke toename van de congestie en vertragingskosten."

situatie E17 en Kennedytunnel alarmerend

Over de verkeersdruk aan de Kennedytunnel zei het Vlaamse Verkeerscentrum eind 2009 al het volgende: "Verdere stijging van het verkeer tijdens de piekuren is dus niet meer mogelijk. Verdere groei dient opgevangen door verschuiving naar de daluren, andere routes of andere modi. ... Op basis van de voorspelde activiteiten wordt voor 2020 een groei van het personenverkeer met 15% en het vrachtverkeer met 30% verwacht. Passen we dergelijke groeicijfers toe op de Kennedytunnel dan merken we dat deze situatie zich wegens gebrek aan capaciteit niet kan realiseren."

Voor VAB zijn de files op de E17 richting Antwerpen de meest problematische. De oorzaak van de ochtendfile en avondfile is echter verschillend:
Tijdens de ochtendspits stremt het verkeer dat van de N49/E34 en de Linkeroever komt de doorstroming op de E17. Het verkeer dat via de twee linkse opritten wordt aangevoerd, neemt één van de drie rijstroken in beslag. Hierdoor wordt de capaciteit van de E17 vlak voor de Kennedytunnel gereduceerd van drie tot twee rijstroken. Het gevolg is dat de files nu reeds reiken tot in Kruibeke of Haasdonk. Elk bijkomend voertuig op de E17 zal dus de staart van die file nog wat langer maken.

Tijdens de avondspits vormen niet zozeer die twee linker opritten een probleem maar is de file aan de Kennedytunnel de uitloper van een file die even verder op de Antwerpse ring ontstaat ter hoogte van de uitrit naar de E313. De geplande spitsstrook op de E313 richting Hasselt zou de doorstroming ter hoogte van de uitrit kunnen verbeteren en dus ook de filedruk op de E17 verminderen.

VAB berekende de impact van de te verwachten verkeersgroei voor de ochtendfile op de E17.  Daaruit bleek dat de files jaarlijks met meer dan één kilometer zouden aandikken en de filekost met meer dan 7.000 euro per werkdag toenemen. De huidige filekost van de ochtendfile op de E17 schat VAB op iets meer dan 60.000 euro per werkdag.
De groei van de ochtendfile wordt voorgesteld voor 2011 als: 7,6 km lang en kost 73.758 euro per dag, in 2012: 9 km lang en kost 80.952 euro, in 2013 10,3 km lang en kost 88,283 euro, in 2014: 11,7 km lang en kost 95.766 euro en in 2015: 13,1 km lang en kost 103.398 euro per dag!

Die berekening van de filekost is gebaseerd op een uurkost van 40 euro per uur voor vrachtwagens en 10 euro per uur voor personenwagens. (Rolf Duchamps)

 

 

Lees ook:

De milieuvignetten in Duitsland. (Foto VAB) ZWIJNDRECHT. Wie naar Duitsland reist moet weten dat met ingang van 1 maart 2007 er steden en regio’s zijn die ter bevordering van de luchtkwaliteit...

af-ritssignalisatieZWIJNDRECHT. Vanuit VAB wil de mobiliteitsclub niet alleen veilig vrachtverkeer op de weg brengen maar de aandacht gaat daarbij ook naar automobilisten die zelf een gevaarlijk...

ZWIJNDRECHT/REGIO. De Mobiliteitsclub VAB dringt aan op meer controles op het vrachtverkeer.  Voor VAB moeten deze acties op het terrein zeer goed zichtbaar zijn. Dit visuele aspect moet op...

Dit vrachtverkeer van de E17 moet worden in goede en veilige banen geleid.ZWIJNDRECHT. De Mobiliteitsclub VAB heeft werk gemaakt van een duidelijk actieplan om het vrachtverkeer veiliger te maken....

REGIO. Het vrachtverkeer zorgt op de autosnelwegen rond Antwerpen, en dus ook in de Wase regio, voor problemen bij de verkeersveiligheid. VAB vraagt dringend een actieplan voor de Antwerpse regio en...

Het VAB-gebouw in de Pastoor Coplaan te ZwijndrechtZWIJNDRECHT. VAB heeft de uitdaging aangegaan om gezinnen met eco-wagens doeltreffend zuinig te leren rijden. Er werd een test gedaan met gezinnen...