Studie over Sinterklaas en Sint-Maarten groot succes
Op het colloquium spraken Waaslanders Lieven Dehandschutter, voorzitter van het Sint-Nicolaasgezelschap, en Richard Willems, zoon van Gabriël Willems die met het Davidsfonds in 1952 zorgde voor een eerste georganiseerd Sint-Maartenviering. Een aantal internationale gastsprekers getuigden over de gebruiken rond Sint-Maarten en Sinterklaas in Nederland en Duitstalige landen.
Vlaams Minister van Onderwijs, Jeugd, Gelijke Kansen en Brussel Pascal Smet was de eregast. Hij legde de link tussen de gebruiken rond de 'kindervrienden' en kinderrechten. "In 1989 viel de Berlijnse Muur, kort na de oprichting van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en kort voor de start van de Fluwelen revolutie in Tsjechië. In 1989 werd in deze stad het Sint-Nicolaasgenootschap opgericht en in New York het kinderrechtenverdrag ondertekend. Het recht op gratis speelgoed staat daar niet in.", sprak minister Smet. "Kinderrechten moeten gratis zijn. Onze eerste ambitie moet dan ook die zijn van Sint-Nicolaas of Sint-Maarten: het bestrijden van materiële armoede bij kinderen. En die is er, ook vandaag. Een kinderrechtenbeleid moet uitgaan van de ongelijkheid die er is, en streven naar de gelijkwaardigheid die er niet is." Hij prees de inspanningen om Sint-Maarten en Sinterklaas los te koppelen van de commercialisering. Tegelijk pleitte hij ervoor om de gebruiken opnieuw te laten aansluiten met een traditie van empathie voor en solidariteit met kinderen.
De Sint-Niklase burgemeester Freddy Willockx pleitte bij de voorstelling van het sinterklaasprogramma in z'n stad, een paar weken geleden, al voor een loskoppeling van Sinterklaas en het commerciële 'misbruik' van de figuur. Toch wil de Sint-Niklase burgervader en voorzitter van Interwaas dat de tradities meegroeien met hun tijd: "Sinterklaas is meer bekend dan Sint-Maarten, die maar één vijfde van de gemeenten en vooral in de streek rond Ieper en Aalst gevierd wordt. Gebruiken zoals het grielen voor Sint-Maarten, het verzamelen van snoep, en het zetten van het schoentje en schrijven van brieven voor Sinterklaas, worden overgedragen van generatie op generatie. De wereld verandert en de tradities rond Sinterklaas en Sint-Maarten evolueren ook mee. Dat is goed. We willen de gebruiken of tradities niet bevriezen, maar wel dat de traditie van feesten bewaard blijft."
immaterieel erfgoed
In juni 2009 werden de Sinterklaas- en Sint-Maartensgebruiken opgenomen in de Inventaris van het Immaterieel Cultureel Erfgoed Vlaanderen, een lijst met typisch Vlaamse gebruiken zoals de Heilige Bloedprocessie in Brugge, Aalst carnaval en de Vlaamse gebarentaal. Dankzij het Sint-Nicolaasgenootschap Vlaanderen en het Sint-Maartenscomité Beveren is de kennis over de gebruiken en het enthousiasme rond de geversheiligen in het Waasland erg groot en zijn de tradities opgenomen op de Vlaamse lijst. "Met dit colloquium willen we aftoetsen hoe men in de rest van Vlaanderen en in andere landen met de traditie van Sinterklaas en Sint-Maarten omgaat. We willen de kennis over en de documentering van de gebruiken verder uitbreiden ter voorbereiding van een dossier voor de erkenning als UNESCO-werelderfgoed.", besluit Ode De Zutter, coördinator van de Erfgoedcel Waasland. (mb)