Westerschelde wordt niet uitgediept

ANTWERPEN. De Nederlandse Raad van State heeft tracébesluit en een van de uitvoeringsvergunningen ‘Verruiming vaargeul Westerschelde’ geschorst. Het geschorste tracé voorzag een uitdieping van de Westerschelde, nodig om getij-onafhankelijke toegang tot de haven van Antwerpen mogelijk te maken.

Om de haven van Antwerpen toegankelijk te maken, ongeacht het tij, is het nodig om de Westerschelde te verdiepen tot 13,10 meter. Een en ander is een pijnlijke zaak voor Antwerpen. De vraag om de Westerschelde te verdiepen dateert al van 1981. Toen stelde Nederland eisen bij de verdieping van de vaargeul. "Zo werd constructief meegewerkt aan de uitwerking van een langetermijnvisie met betrekking tot de Westerschelde met tijdshorizon 2030. Vervolgens gebeurde hetzelfde voor het uittekenen en omschrijven van een Ontwikkelingsschets 2010.", klinkt het bij het Antwerpse Havenbedrijf. Ondanks de Vlaamse medewerking is tot hiertoe nog geen spade in de grond gestoken. Daar leek in 2005 verandering in te komen met de ondertekening van de Scheldeverdragen. De Vlamingen staken dan wel de spade in de grond, bij onze noorderburen bleef de spade in het materiaalhok staan. Nu de Nederlandse Raad van State de besluit geschorst heeft, is de verdieping van de vaargeul op de Westerschelde nog verder af. Het Nederlandse kamerlid Hugo Polderman gaat een stap verder en wil zelfs dat de derde verdieping stilgelegd wordt.

"De schorsingsbeslissing van de Nederlandse Raad van State komt des te pijnlijker over in het licht van het zogenaamde dubbel besluit dat de Nederlandse regering enkele maanden geleden trof met betrekking tot de natuurmaatregelen. Dit besluit week manifest af van de gesloten verdragen op het punt dat nu aanleiding geeft tot schorsing door de Raad van State.", laat het Antwerpse Havenbedrijf weten. Waar het Havenbedrijf in het verleden vertrok vanuit het standpunt van goed nabuurschap lijkt het dat Nederland dat niet meer doet maar zich enkel baseert op geratificeerde verdragen. "Goed nabuurschap en wederzijds vertrouwen hebben er duidelijk niet voor kunnen zorgen dat in Nederland de eerste spade in de grond is gegaan. Gezien de economische belangen die zowel voor Antwerpen als voor Vlaanderen op het spel staan, kunnen we niet langer geduldig toekijken en afwachten", zegt havenschepen Marc Van Peel. Van Peel vraagt de nieuwe Vlaamse regering om de nodige stappen te nemen opdat Nederland toch zou starten met de verdieping van de Schelde, comform de gemaakte afspraken in 2005. Het nieuwe uitstel in Nederland betekent een gevaar voor de concurrentiekracht van en de tewerkstelling in de haven van Antwerpen. (mb)

 

 

Lees ook:

Ir Wim Dauwe en ir Leo Clinckers stelden dinsdagmiddag de afdeling Zeeschelde van Waterwegen en Zeekanaal NV anno 2008 voor. Het Waasland kreeg in de werking een belangrijke plaats.REGIO. Omdat het...

BEVEREN. De gemeenteraadszitting van dinsdagavond heeft nog maar eens de miserabele toestand van Doel onderstreept. Nadat Bruno Stevenheydens (Vlaams Belang) smeekte om aan de Maatschappij...

TEMSE. Vandaag starten de heiwerken van de stalen buispalen in de Schelde. De buispalen vormen de aanzet van de definitieve brugpijlers van de nieuwe Scheldebrug.

DOEL. De Scheldewijdingsfeesten, ooit een groots visitekaartje van de gemeente Beveren, krijgen voor 2005 een vermindering van de gemeentelijke subsidie van 9.800 euro naar 8.000 euro.

TEMSE. Kris Peeters, Vlaams minister van Openbare Werken, Energie, Leefmilieu en Natuur heeft zijn beleidsoptie bekend gemaakt voor de aanpak van de problematiek rond de Scheldebrug te Temse/Bornem....

TEMSE. Als het van Vlaams volksvertegenwoordiger en eerste schepen van Temse Marc Cordeel afhangt, dan moet de nieuwe brug over de Schelde al in 2008 gerealiseerd zijn en niet in 2009, zoals bevoegd...