Vrachtverbod Kennedytunnel positief voor transportsector

Image
Met de oosterweelverbinding en een vrachtverbod in de Kennedytunnel zouden files als deze tot het verleden moeten behoren.
ANTWERPEN/WAASLAND. BAM, de Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel, blijft het houden bij het vrachtverbod in de Kennedytunnel gekoppeld aan de Oosterweelverbinding. Dat is het middel om de doorstroming van de vrachtwagens in de toekomst te bekomen.

 

Deze twee ingrepen zijn immers de oplossing voor de mobiliteitsproblematiek in en om Antwerpen waar ook transporteurs mee worden geconfronteerd. Daarom heeft BAM de belangenverenigingen van de sector, Febetra en SAV, geïntegreerd in haar werking en werkt er nu nauw mee samen.

 

Vrachtverkeer zal in de toekomst de Schelde in Antwerpen dus moeten kruisen via de Oosterweelverbinding, een verbinding die zal beantwoorden aan de strengste normen. Tegelijk komt er een vrachtverbod in de verouderde Kennedytunnel waar regelmatig zware ongevallen gebeuren met vrachtwagens. Het vrachtverbod in de Kennedytunnel is cruciaal om een spreiding van de drukste verkeersstroom (die tussen E17 en E34/E313) af te dwingen. Dit zal de verkeersdrukte en de files op de huidige ring verminderen en de kans op zware ongevallen in de Kennedytunnel verkleinen zodat ook de files die het gevolg zijn van deze ongevallen verdwijnen.


Om de haven beter bereikbaar te maken voor het vrachtverkeer komt er daarenboven een nieuw knooppunt ter hoogte van het kruispunt Oosterweelsteenweg-Scheldelaan. In de stelling van BAM speelt ook het heffen van tol een rol: "Bij het nemen van dergelijke maatregelen moet de transportsector nauw betrokken zijn. In de media zijn er de laatste dagen enkele bedenkingen geuit over de verplichting om vrachtwagens tol te laten betalen in Antwerpen. Toch moet men in heel wat andere Europese landen ook tol betalen voor bepaalde verbindingen. Daarenboven dient deze tol om het Masterplan te realiseren dat de Antwerpse regio mobieler, bereikbaarder en leefbaarder moet maken, onder andere door investeringen in transport over het Albertkanaal en in openbaar vervoer. De kost van de tol weegt trouwens niet op tegen het economische en maatschappelijke verlies dat het gevolg is van de urenlange files die er dagelijks op en rond de Antwerpse ring staan."(Rolf Duchamps)

 

 

Lees ook:

LINKEROEVER. Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel vreest dat lokale actiecomités uit het oog verliezen dat het verbieden van vrachtwagens in de Kennedytunnel cruciaal is voor de veiligheid....

ZWIJNDRECHT/LINKEROEVER. BAM is ervan overtuigd dat een nieuw verkeersconcept dat in voorbereiding is het lokale verkeer op Linkeroever en in Zwijndrecht zal verbeteren. Om dat duidelijk te stellen...

ZWIJNDRECHT. Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel BAM heeft de inhoud van de brief van het gemeentebestuur van Zwijndrecht en het Actiecomité 'Leefbaar en Mobiel Zwijndrecht' naar...

LINKEROEVER/ZWIJNDRECHT/ANTWERPEN. Dinsdagnamiddag 8 juli heeft de algemene vergadering van de Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (BAM) officieel de heren Karel Vinck, Toon Colpaert en Wouter De...

ZWIJNDRECHT/LINKEROEVER. Er mag geen vertraging kompen op de voorbereidingen van de aanleg van de Oosterweelverbinding. Dat vindt BAM en deelt meteen mee dat men nog altijd op koers zit. BAM heeft...

ZWIJNDRECHT/LINKEROEVER/ANTWERPEN. De Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (BAM) schaart zich achter de beslissing van de Vlaamse Regering om een onafhankelijke evaluatie op te starten over de...