Vrachtwagenverbod in Kennedytunnel cruciaal voor verkeersveiligheid
LINKEROEVER. Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel vreest dat lokale actiecomités uit het oog verliezen dat het verbieden van vrachtwagens in de Kennedytunnel cruciaal is voor de veiligheid. Due vrachtwagens hebben immers de immers de grootste moeite om de hellingen van zo’n 4% op te rijden. Volgens BAM focussen de actiecomités zich op de discussie over de mogelijkheid om tol te heffen aan deze oude tunnel.
Uit een antwoord van Europees commissaris Barrot leerde BAM nochtans dat er hier enkel tol mag geheven worden die de kost van de bestaande infrastructuur weerspiegelt en niet voor nieuwe infrastructuur. Anders gesteld: de tol aan de Kennedytunnel mag niet gebruikt worden voor de financiering van de Oosterweelverbinding en het Masterplan, wel voor rechtstreekse kosten zoals het onderhoud van de tunnel.
Woordvoerder van BAM, Nick Orbaen, hierover: "Dit discours van de actiecomités dreigt het onafhankelijke onderzoek dat de Vlaamse regering enkele weken geleden opstartte over de Oosterweelverbinding, te overschaduwen. Daarenboven verliezen zij ook het veiligheidsaspect uit het oog. Het vrachtverbod in de Kennedytunnel komt er immers in de eerste plaats omdat de tunnel onveilig is: door de steile hellingen, door het verkeer dat veel van rijstrook wisselt en door de drukte in de tunnel. "
Dat vrachtwagens moeilijk de helling op geraken bewijzen ook tal van ongevallen. Dit is één van de hoofdoorzaken van de dagelijkse files op en rond de Ring. BAM wil daarom de vrachtwagens verplichten om via de Oosterweelverbinding te rijden. In de Oosterweeltunnel zijn de hellingen niet steiler dan 3%, en dat is de internationaal aanvaarde hellingsgraad voor vrachtwagens.
Daarnaast zit de Kennedytunnel met 140.000 voertuigen per dag ruim over de 65.000 voertuigen waarvoor hij in de jaren 1960 ontworpen is. "Het vrachtwagenverbod is daarom ook een effectieve maatregel om het verkeer efficiënt te sturen. Enkel zo is er de garantie dat de drukte in de Kennedytunnel daalt en de veiligheid toeneemt. De Oosterweeltunnel is daarenboven, in tegenstelling tot de Kennedytunnel, geschikt voor ADR transporten, en voldoet aan de strengste hedendaagse veiligheidseisen",zo stelt men bij BAM. (Rolf Duchamps)