"Probleem is niet zozeer de brug, wel het verkeer"
Communictaieverantwoordelijke Johan Stoop van Open VLD: "De groene schepenen en burgemeester blinken uit in stilzwijgen en een gebrek aan standpunt of communicatie. In het verleden was men vanuit het college van burgemeester en schepenen een voorstander van de Oosterweelverbinding zoals ze nu voorligt. Tot onze grote verwondering en verbijstering moeten we nu vaststellen dat de partij van de Burgemeester - Groen! dus - in Antwerpen al het mogelijke doet en alle middelen gebruikt om de Oosterweelverbinding te vertragen of zelfs te stoppen. Staat burgemeester Minnebo mee achter dit protest van zijn partij? Steunt hij het kortgeding dat door zijn partij wordt aangespannen om het ganse project stil te leggen? We zijn benieuwd naar zijn mening. We willen graag weten hoe hij dit dan uitlegt en welk alternatief hij dan voorstelt. Ondertussen leren we dat het college ook een nieuw onderzoek steunt."
In de brief die het gemeentebestuur - lees burgemeester Minnebo - samen met het Actiecomité Leefbaar en Mobiel Zwijndrecht, naar Kris Peeters stuurde, kan Open VLD wel enkele antwoorden op de vragen lezen. Maar de vraag is, hebben ze die brief wel zelf gezien? Voor Open Vld Zwijndrecht staat het toch als een paal boven water dat de eerste prioriteit het oplossen van het nijpende mobiliteitsprobleem is. Zowel vanuit economisch standpunt als voor de mobiliteit van de inwoners van Zwijndrecht en Burcht is het belangrijk dat er een betere en vlottere doorstroming komt, dat de files aan de Kennedytunnel, de ring en ook de invalswegen worden weggewerkt en dat zo snel mogelijk.
Johan Stoop: "De huidige situatie is onhoudbaar en betekent, naast economisch verlies, ook een torenhoog verkeer- en gezondheidsprobleem. De dagelijkse files op de E17 maar ook in de dorpskernen, hebben een direct effect op de uitstoting van fijn stof. Die files verminderen, zorgt dus voor een positief effect op de gezondheid van de inwoners van Zwijndrecht en Burcht."
Heel wat Zwijndrechtenaren staan ook dagelijks in de file. "De oplossingen die zich aandienen worden al jarenlang onderzocht, nu is het hoogdringend tijd voor actie. Als men kijkt naar de huidige situatie merken we dat de huidige ring en E17 ook langs woonwijken liggen. Verminderen van het verkeer zal ook in Deurne, Berchem, Merksem en Antwerpen, positieve effecten hebben."
De partij keek even verder en vond een probleem dat eigenlijk ligt in de discussie die in het stadsbestuur van Antwerpen nu wordt gevoerd door Groen!, met de steun van Vlaams Belang. Dat is volgens VLD hypocriet en komt een aantal jaren te laat. "Was trouwens Mieke Vogels niet lyrisch en enthousiast over de Oosterweelverbinding en de Lange Wapperbrug? Je moet weten wat je wilt in het leven", aldus nog Johan Stoop.
Open VLD Zwijndrecht vraagt zich ook af mocht er voor een tunneloplossing gekozen zijn, of er dan niet evenveel protest zou zijn tegen dit megalomaan dure alternatief, terwijl een brug een veel goedkopere oplossing is? Zou er, met verwijzing naar de Mont Blanc, niet héél hard tegen de onveiligheid van zo’n immens lange tunnel geprotesteerd worden? Produceren vrachtwagens minder fijn stof in een tunnel? Het probleem is niet zozeer de brug, maar wel het verkeer. Open VLD stelt dan ook voor naar milieuvriendelijkere oplossingen en alternatieven zoeken.
Johan Stoop omschreef de visie van zijn partij ook rond het fenomeen uitstoot van fijn stof: "Uiteraard moet er maximaal worden gezocht naar oplossingen die de uitstoot van fijn stof verminderen. Op Europees en federaal niveau moet er werkgemaakt worden van de invoering van een verplichte roetfilter voor auto’s en vrachtwagens, er moeten maatregelen worden genomen om de geluidshinder te beperken en de hinder voor de stad en buurgemeenten moet tot een minimum herleid worden. Uiteraard is de toename van het verkeer een structureel probleem en heeft dat negatieve effecten. Maar immobilisme is nooit een goede oplossing en op dit moment staan we met zijn allen, letterlijk en figuurlijk stil." (Rolf Duchamps)