Durme wordt toeristische troefkaart voor Lokeren
De werkvergadering tussen het Vlaams Gewest, het Provinciebestuur en het Schepencollege van de Stad Lokeren vond plaats op een wel zeer originele manier, nl. op de Durme, tijdens een vaart van Sinaai naar Lokeren met de 'Gentse Barge', reconstructie van een Gents historisch schip uit de 18de eeuw. Tot het 30-koppig gezelschap behoorden ook vertegenwoordigers van Toerisme Oost-Vlaanderen en van de Vlaamse Vereniging voor Watersport. Deze laatste met de Lokeraars Arie Van Caengehem en Fernand Van den Keybus als zeer gedreven woordvoerders.
Uit de werkvergadering kwam de algemene conclusie dat 'de toeristische en recreatieve potenties van de Durme meer aan bod moeten kunnen komen'.
Ontsluiting van de Durmedijken
De Stad Lokeren en de nv Waterwegen en Zeekanaal sluiten een overeenkomst om de Durmedijken verder te ontsluiten via een fiets- en wandeldpad op de linkeroever van de Durme tussen het stadscentrum en Daknambrug. De oevers worden op een natuurvriendelijke manier hersteld. Ter hoogte van de Heirbrug komt er een voetgangers- en fietsersbrug over de Durme, die het stadscentrum via een veilige route met het buitengebied verbindt.
Stad Lokeren en Vlaamse Gewest dragen daarbij de helft van de kosten. Van burgemeester Anthuenis vernamen we dat dit voor de stad een bedrag betekent van ongeveer 400.000 euro.
Natuurverenigingen zoals vzw Durme blijken ondertussen niet onverdeeld gelukkig te zijn met het initiatief. Zij verkiezen de verbetering van grotendeels bestaande paden. Als reactie benadrukt de burgemeester dat alle betrokken partijen zullen worden gehoord. Er zal over de praktische uitvoering van die plannen uitgebreid en grondig worden overlegd, ook met de natuurverenigingen die in het gebied actief zijn. Dit kan volgens schepen Liebaut best gebeuren van zodra duidelijk is welke concrete toezeggingen door de hogere overheden gedaan worden.
Watertoerisme op de Durme
Zeker is dat er aan het einde van de Gasstraat een slipway komt, een plek waar kleinere vaartuigen op een veilige en vlotte manier te water kunnen worden gelaten. Daar heeft de nv Waterwegen en Zeekanaal zich toe verbonden.
De stad Lokeren wil in het Josephine Charlottepark graag een centrum voor watertoerisme inrichten in het bestaande gebouwtje daar. Wat meteen een stimulans zal zijn om de passantenhaven aan het park verder te ontwikkelen.
Vlaamse overheid en provinciebestuur scharen zich achter het plan. Praktische uitvoering en realiseerbaarheid moeten nog onderzocht worden.
Vertegenwoordigers namens het Provinciebestuur, Toerisme Vlaanderen en VVW, die aan de boottocht deelnamen, bevestigden hun overtuiging dat de geplande projecten rond de Durme heel wat mogelijkheden bieden. Volgens hen kan een en ander best vergeleken worden met de evolutie van de Leie gedurende het laatste decennium. Daar heeft men gezien dat ontsluiting van de Leieboorden en de stimulans van de pleziervaart ook een aanzienlijke ontwikkeling van de naburige horeca met zich meebracht. Studies zouden aantonen, dat elke recreant langs de Leie gemiddeld 10,90 euro spendeert. Toenemende trafiek van de pleziervaart zou de aangelande eigenaars er zelfs toe aanzetten om hun terreinen en gebouwen langs de oevers te verfraaien. Misschien wordt Daknam dus ooit nog een beetje Sint-Martens-Latem…. (jdw)