Smurfzeppelin stal show op Zwijndrechtse Ballonmeeting

Gelukkig maar dat Marc Steyaert met zijn Smurfzeppelin wél de lucht in ging. Het vrij talrijke publiek kon uitzonderlijk alles meemaken wat er moet gebeuren om een zeppelin vliegwaardig te maken. Iedereen was erg verrast over de grootte. Dat bleek al toen de smurfenblauwe envelop werd opengerold. Hij moest dienen om een luchtschip te maken dat 41 meter lang was. Vooraf werd ook de gondel klaar gemaakt. Daarin bevindt zich de motor en vooraan de pilootstoel en achteraan de passagiersplaatsen. Er kunnen maximum drie personen mee. Die motor werd op gang gebracht en moest een hele tijd warm lopen.
Marc Steyaert en zijn vennoot Koen Audenaert zijn de twee enige Belgen die het brevet behaalden

In januari maakten ze hun eerste commerciële vlucht op het Stripfestival van Angoulème (Fr) waar zomaar eventjes 150.000 bezoekers waren. Marc zowel als Koen, zijn al 20 jaar actief in de ballonvaart en vlogen met smurfballon. Het was een passie en hebben er hun beroep van kunnen maken. Een ballon was al hun droom maar het ultieme was vliegen met een zeppelin.
In Duitsland in Aachen bouwden ze reeds sinds 2003 een 20-tal moderne warmeluchtzeppelins bij GEFA Flug i.s.m. de Britse Ballonmakers Cameron Balloons uit Bristol. Het omhulsel van het luchtschip wordt gevuld met warme lucht en staat onder druk. Als je er op duwt voel je het als beenhard. Vroeger hadden zeppelins een geraamte en was een immens ding om het te verplaatsen want hij kon niet leeggemaakt worden, nu is dat met kabels en kan het opgevouwen worden. Bij het vullen komt direct de sigaarvorm te voorschijn. Dat vullen duurt een uur. Men schrikt duidelijk van de grootte al is de inhoud maar 3000 m³.
De zeppelin kan een maximumsnelheid halen van 40 km/u en maximum 2 uur in de lucht blijven. Hij wordt op een vrij eenvoudige manier bestuurt: met touwen waar de piloot aan trekt om hem links of rechts te draaien. De zeppelins waren er begin van de jaren 1900 maar daarna verdwenen ze en gedurende 60 tot 70 jaar was er geen sprake meer van. De laatste 20 jaar proberen ze er een nieuwe generatie van te maken.
De zeppelin is te besturen en dat is zo grandioos. Ze vliegen heen en weer over een streek wat een luchtballon net kan. Een zeppelin heeft een motor om voort te bewegen en een roer om te sturen.

Waren de ballons niet opgestegen, het publiek dat naar Westpoort was gekomen werd beloond met een gebeuren dat het niet zo gauw nog zal meemaken. Trouwens de smurfzeppelin moet nog naar heel wat Europese steden in het kader van 'Vijftig jaar Smurfen'. Zelfs in Griekenland zullen ze het blauwe luchtschip nog kunnen bekijken!
Die zaterdagavond was er ook nog de feeërieke candelight of het lichtspel dat in een viertal ballons werd gespeeld door er de branders in te brengen. Sinaainaar René van de Voorde liet zijn Vondelmolenballon sprookjesachtig stralen en Kenny Blancquaert uit Sint-Niklaas, die oude ballons verzamelt, had een paars-roze sponsorloze Engelse ballon meegebracht die al acht jaar uit de vaart was genomen. In de donkerte gaven de gasvlammen er prachtige kleuren aan. Ook de Maintenance Partners van Marc Verhelst en zijn vroegere Minolta zorgden voor een aantrekkelijk kleurenspel.

Om de avond af te sluiten werd ter gelegenheid van de vijfde uitgave nog een vuurwerk aangestoken. Vuurwerkmaker Verschelden uit Hamme-Zogge leverde een gesmaakte samenstelling af. (Rolf Duchamps)