Coordinatie wegenwerken nog steeds groot probleem
ZWIJNDRECHT. Het overkomt de automobilist regelmatig dat wegenwerken hem ter plaatse in een file houdt en eens hij weer goed op dreef is kopmen nieuwe wegenwerken in zicht. Daar sta je dan weer. De coördinatie bij wegenwerken is dan toch nog steeds ver te zoeken. Reeds in april 2006 vroeg mobiliteitsclub VAB aan de bevoegde ministers om van ‘Minder hinder’ een prioriteit bij wegenwerken te maken.
VAB stelde voor om een coördinatiecel voor wegenwerken op te richten zodat wegenwerken beter op elkaar zouden afgesteld worden. Op die manier konden alternatieve routes vrijgehouden worden zodat de verkeershinder tot een minimum beperkt kan blijven. Toenmalig minister van openbare werken, Kris Peeters kondigde daarop de oprichting van een coördinatiepunt wegenwerken per provincie aan. Deze zouden tegen eind 2006 operationeel zijn.
Coördinatie? Vergeet het maar want er zijn nu gelijktijdig werken begonnen op de E17 (Gent-Antwerpen) én E34 (Antwerpen-Eindhoven) en het strafste daarbij is, dat ook op de alternatieve wegen werken opgestart werden. Mobiliteitsclub VAB vindt dat onbegrijpelijk en trok zelf op onderzoek na klachten van automobilisten.
De negatieve gevolgen van de gebrekkige coördinatie zijn van verschillende aard:
Economische kost: het extra tijdverlies door files vertegenwoordigt een kostprijs.
Ecologische kost: het filerijden aan zeer lage snelheid en met veel stop en go momenten verhoogt het brandstofverbruik en de uitstoot van schadelijke emissies zoals NOx en fijn stof.
Veiligheidsrisico: het gevaar voor kop-staart botsingen neemt toe maar ook het risico van ongevallen door het sluikverkeer op de vluchtroutes die niet berekend zijn op de toegenomen verkeersdruk.
Sociale druk: de weggebruikers van de E17 en E34 kampen de laatste jaren reeds met een toegenomen filedruk. De extra filetijd, die door een betere coördinatie grotendeels vermeden had kunnen worden, toont weinig respect voor deze groep.
Reeds op vrijdag 11 april bracht mobiliteitsclub VAB de situatie op de E17 en de alternatieve routes in kaart.
De wegenwerken waren er op de hoofdroute E17 richting Gent waar wegens werken tussen Beervelde en Lokeren het aantal rijstroken beperkt van 3 naar 2. Op de twee belangrijkste alternatieven, de N70 en N49/E34 zijn eveneens wegenwerken: op de N70 zijn werken in Beervelde en op de N49/E34 wordt gewerkt op de Kennedylaan, een toegangsweg tot de N49, en op de N49 zelf in Zelzate en Melsele.
De effecten waren dat op elke route een extra verliestijd van gemiddeld 20 minuten werd opgetekend gedurende de hele dag (7 uur tot 17 uur). Er werd becijferd dat de economische kost van de files ten gevolge van de werken op de E17 op vrijdag 11 april 288.300 euro bedroeg. Bij de berekening werd een onderscheid gemaakt tussen personenwagens en vrachtwagens. Deze filekost zou beduidend lager gelegen hebben indien er een betere coördinatie van de werken was geweest door niet aan te staan schuiven maar uitwijken naar valabele alternatieven
De ecologische kost wijst vooral naar de CO2-uitstoot welke verantwoordelijk is voor opwarming en de NOx -emissie welke de toxische zomersmog ozon veroorzaakt, nemen sterk toe bij de gemeten lage snelheden waarbij vaak gestopt en weer opgetrokken wordt. Maar ook de uitstoot van roetdeeltjes stijgt.
VAB vraagt daarom met aandrang dat de Vlaamse overheid werk maakt van een betere coördinatie van wegenwerken en dit zowel om economische, ecologische als veiligheidsredenen, maar ook gewoon uit respect voor de weggebruikers die al zo vaak dienen aan te schuiven in files.(Rolf Duchamps)