Doel - Doel 2020 reageert op Antwerps havenbestuur rond Saeftinghedok
Cijfers van o.m. het Nederlands Planbureau tonen bovendien aan dat de Europese havens in de range Le Havre - Hamburg, het volgende decennium qua containerbehandeling afstevenen op een overcapaciteit. Ook zonder bijkomende infrastructuur.
Bovendien is er het financiële plaatje. De kostprijs van het Deurganckdok werd in de Kosten-Batenanalyse becijferd op goed 200 miljoen euro. Intussen liep de kostprijs op tot 650 miljoen euro. Heeft men het over alle er mee samen hangende investeringen dan spreken we zelfs over een bedrag van 3 miljard euro.
"Zo iets noemt men in het normale leven wanbeleid.", zegt woordvoerder Jan Creve, "En toch kan het Antwerps Havenbestuur ongehinderd doorgaan met het ontvouwen van megalomane plannen waar noch een financieel, noch een maatschappelijk draagvlak voor bestaat. Zelfs het juridisch kader ontbreekt. Want waar de havenbestuurders het Saeftingedok dromen is de bestemming nog altijd landbouw en woongebied.".
Voor Doel 2020 is het dan ook onbegrijpelijk dat de Vlaamse Regering, die per slot van rekening de verantwoordelijkheid draagt inzake het Vlaamse havenbeleid, hierin ongestraft laat begaan. Het Vlaams havenbeleid wordt niet geholpen met onnozele stemmingmakerij, maar met een open debat over wat mogelijk én wenselijk is inzake haveninfrastructuur. "Een debat dat niet gestuurd wordt door een handvol lobbyisten maar waarin àlle betrokken partijen op evenwichtige wijze aan bod komen. Zo iets heet goed bestuur. Maar in de feiten staan we daar mijlenver van af", zo besloot Doel 2020 in een persmededeling. (Rolf Duchamps)