Geen beslissing over Saeftinghedok in deze legislatuur
BEVEREN. Een beslissing over de realisatie van het Saeftinghedok valt niet meer deze legislatuur. Dat zei Vlaams minister-president Peeters na een interpellatie van Vlaams volksvertegenwoordiger Jos De Meyer. Eén van de scenario's in de plan-MER die pas midden 2009 zal worden afgerond, is een verkorte versie van het dok.
De huidige benutting van het nieuwe Deurganckdok is ondertussen op schema: dit jaar zal de trafiek al 2 miljoen ton boven de verwachtingen afklokken, goed voor 1,5 miljoen containers. Verwacht wordt dat tegen 2014 de capaciteit volledig gebruikt zal worden. De directe en de indirecte werkgelegenheid door de bijkomende activiteiten zal tussen de 4500 en 6600 bijkomende banen opleveren.
Huidige studies tonen aan dat op vlak van mobiliteit op korte termijn geen fundamentele problemen verwacht mogen worden als de Liefkenhoekspoortunnel en het Masterplan Antwerpen (Oosterweelverbinding) worden gerealiseerd.
Slechts 4% van het zware vrachtverkeer op onze wegen heeft als bestemming of herkomst de haven. Vooral doorgaand verkeer, in belangrijke mate Nederlandse vrachtwagens, dat geen meerwaarde genereert voor onze economie levert een grote belasting. Een niet onbelangrijk element in de huidige discussie over het wegenvignet en kilometerrijden.
Een tussentijdse beslissing over het voortbestaan van de historische kern van het dorp Doel (kerk, school, molen, Hooghuis) wordt pas eind dit jaar verwacht. Ruim 95% van de privé-woningen in Doel zijn onderhand eigendom van de Maatschappij voor Grond en Industrialisatiebeleid Linkerscheldeoever. Enkel opgekochte woningen die niet meer bewoonbaar zijn conform de Vlaamse Wooncode worden afgebroken, aldus minister-president Kris Peeters.
Jos De Meyer: “Belangrijk voor de gemeente Beveren is de garantie die de minister-president gaf ten aanzien van de gehuchten Ouden Doel en Prosperpolder: deze zullen bij de realisatie van het intergetijdengebied Hedwige-Prosperpolder niet geraakt worden.”