Bibliotheek Beveren wordt grootwarenhuis
We zetten de resultaten van het gebruikersonderzoek van het Vlaams Centrum voor Openbare Bibliotheken op een rijtje:
- Een overtuigende meerderheid (79,9%) geeft aan de bibliotheek te bezoeken om er een goed boek, CD, video, ? te vinden. Daarmee scoort de recreatieve functie van de bibliotheek enorm hoog.
- 75% van de bezoekers komt naar de bibliotheek met een weldoordacht plan, 54,2% houdt zich hier effectief aan. Boodschappenlijstjes lijken dus van pas te komen.
- Grasduinen, of tussen de rekken lopen (64,7%), gebruik maken van themastands (33,8%) zijn veruit de meest gebruikte zoekstrategie?bij de bezoekers. Bibliotheekbezoekers laten zich dus graag verleiden.
- Voor 66,1% van de bezoekers duurt een bibliotheekbezoek maximum een half uur.
- 25,4 % bezoekt de bibliotheek voornamelijk op een gewone werkdag 's avonds, 41,8% doet dat voornamelijk tijdens het weekend, op zaterdag (16,6%) of zondagvoormiddag (25,2%).
- 35,5% van de niet-Beverenaars die naar de bib van Beveren gaan en niet naar de bibliotheek van hun eigen gemeente, doen dit omdat er meer aanbod is in Beveren.
- Voor 79,3% van de bezoekers is een bibliotheekbezoek een maandelijks weerkerende gebeurtenis.
Het winkelgedrag komt vooral tot uiting bij jonge dertigers, die massaal terugkeren naar de bibliotheek (voor hun kinderen).