Vanaf 6 januari wordt de bus nemen handiger

REGIO. Op 6 januari 2024 start de De Lijn met het nieuwe busnet in de regio Waasland-Antwerpen. Met dat nieuwe net wil De Lijn vraag en aanbod beter op elkaar afstemmen. Ook worden de uren van de bus beter afgestemd op andere vervoersmodi als treinstations en park-and-rides. Het hertekende busnet moet leiden tot meer capaciteit en kortere wachttijden.
Vanuit Beveren en Melsele kunnen reizigers vanaf 6 januari elk kwartier naar Antwerpen-Linkeroever rijden en daar overstappen op de tram om Antwerpen te bereiken. Vanuit Haasdonk verdubbelt de frequentie naar elk half om zowel naar Beveren als naar Sint-Niklaas te rijden. Vanuit Vrasene kunnen reizigers voortaan elk half uur een bus naar Beveren nemen.
Vanuit Kieldrecht en Verrebroek is er minstens elk uur een busverbinding naar zowel Sint-Niklaas als Antwerpen-Linkeroever via Beveren-Centrum en niet langer via de Waaslandhaven en Kallo. Kallo krijgt een aparte verbinding tussen Beveren-Station en de Waterbushalte aan de Kallosluis.
"Voor heel wat inwoners verwachten we met het nieuwe busnet een betere dienstverlening en zijn we ook blij met de nieuwe busverbinding tussen Beveren en Kruibeke. Heel wat studenten uit Kruibeke lopen hier immers school. Ook vanuit het oogpunt van de gemeentefusie is de nieuwe lijn 880 tussen Beveren en Kruibeke een logische zet. Het zal voor onze inwoners die gebruik maken van de diensten van De Lijn even aanpassen zijn maar we doen dan ook al het mogelijke om de nieuwe dienstverlening van De Lijn mee bekend te maken.", zegt Jeroen Verhulst, schepen voor Mobiliteit in Beveren.
Zwijndrecht-Burcht
De frequentie van buslijn 87 vanuit Zwijndrecht naar Antwerpen-Linkeroever verdubbelt. De buslijn verbindt de dorpskernen van Zwijndrecht en Burcht met elkaar en met de knooppunten P+R Melsele, Antwerpen-Linkeroever en het treinstation van Zwijndrecht. Vanaf 6 januari is er elk half uur een bus op die lijn.
Op de as Antwerpen - Temse, waar ook Burcht ligt, gaat er in de daluren elke 20 minuten een bus van lijn 93 rijden. Nu zijn er ook 3 bussen per uur maar niet mooi in kadans. Op de as Antwerpen - Beveren en verder het Waasland in, waar ook de deelkern Zwijndrecht zelf ligt, gaat er elk kwartier een bus rijden in de daluren (lijnen 82-84-85). Nu is een deel van deze ritten beperkt tot P+R Melsele, deze gaan dus allemaal doorrijden.
"Na jarenlang aandringen bij De Lijn en bij de vergaderingen van de vervoerregio Antwerpen wordt de frequentie van lijn 87 verhoogd van één uur tot een half uur. Dit moet de verbinding Burcht - Zwijndrecht merkelijk verbeteren. Bovendien zal lijn 93 een verbetering van het aanbod teweeg brengen in Burcht en zullen een aantal bussen die momenteel stoppen aan de Park & Ride Melsele ook door Zwijndrecht rijden. Zwijndrecht wordt door deze maatregelen beloond voor de unieke inspanningen die de gemeente al jaren doet om het openbaar vervoer te stimuleren.", zegt Andre Van de Vyver, burgemeester van Zwijndrecht.
De Lijn Flex
Wie in een minder goed bediend gebied woont, kan beroep doen op flexbussen van De Lijn Flex. De flexbussen vervangen de belbus. Een rit met de flexbus kan enkel na reservatie via hoppinapp, -website of -centrale. De website is te vinden op hoppin.be.
Nummering buslijnen
Tot slot krijgen sommige buslijnen een nieuwe nummering. Daarvoor hanteert De Lijn een zekere logica: De lijnnummers met twee cijfers rijden de hele dag om het (half) uur, terwijl lijnen met drie cijfers zich beperken tot de spitsuren, zoals routes van en naar scholen. In Beveren verandert enkel lijn 81 Sint-Niklaas - Westakkers - Beveren - Antwerpen LO van nummer. Deze lijn krijgt het nieuwe nummer 821.
Alle wijzigingen zijn terug te vinden via de routeplanner op delijn.be. Op de gemeentepagina’s op de website van De Lijn, delijn.be/gemeenten, vinden reizigers een overzicht per gemeente van alle wijzigingen vanaf 6 januari 2024. (mb, foto: © De Lijn)