De Lijn voert op 6 januari 2024 nieuw net in
REGIO. Vanaf volgend jaar reizen we anders met De Lijn. Op 6 januari 2024 voert De Lijn in de Vervoerregio Waasland het nieuwe net in. Dat is een grote stap in de realisatie van Hoppin, de nieuwe mobiliteitsvisie van de Vlaamse overheid. Begin januari start ook het flexvervoer als vervanger van de belbus. Reservaties hiervoor verlopen via de Hoppincentrale, bereikbaar via app, website en telefooncentrale.
Het nieuwe openbaar vervoerplan is ingedeeld in verschillende lagen: een kernnet met hoogfrequente lijnen, een aanvullend net met de ontsluitende reguliere lijnen en de woon-school- en woon-werkverbindingen en als derde laag is er het vervoer op maat. De verschillende type lijnen zijn herkenbaar aan de nieuwe lijnnummers: de stadslijnen hebben 1 cijfer, de reguliere lijn hebben 2 cijfers en lijn met een 3-cijferig nummer rijden enkel tijdens de spitsuren. Naast deze vaste lijnen doet flexvervoer haar intreden, zeg maar vervoer op maat, en komen er hoppinpunten met deelsystemen en fietsenstallingen. Ook de plaatsen van de bushaltes waren niet heilig en zijn herschikt op basis van de regel dat niemand in Vlaanderen verder dan 750 meter weg mag zijn van een halte.
"Als schepen van mobiliteit zit je mee in de cockpit van de vervoerregioraad. Iedere mobiliteitsschepen kent de gevoeligheden van zijn of haar stad/gemeente. De doelstelling is van algemeen belang om zoveel mogelijk mensen te verleiden tot het gebruik van het openbaar vervoer, om aan zoveel mogelijk lokale pijnpunten tegemoet te komen, evenwichten te zoeken en samen te werken aan een sterk openbaar vervoersregionetwerk. Als lid van de vervoerregioraad kan ik beamen dat iedere mobiliteitsschepen over de partijgrenzen heen constructief aan dit regiodossier heeft meegewerkt en niet enkel voor eigen oprit heeft geveegd, maar in functie van de gebruiker en de toekomstige gebruiker van het openbaar vervoer in de vervoersregio Waasland.", zegt Lieve Truyman, schepen van Mobiliteit Temse.
stads- en streeknet
Het stadsnet waarop vandaag 4 lijnen rijden, wordt herschikt tot één lijn die in lus rijdt, in beide richtingen met een frequentie van 30 minuten. Zo krijgt Sint-Niklaas een voorstadsnet en rijdt de bus vanaf januari om de 15 minuten naar Belsele en Sinaai en om de 20 minuten naar Nieuwkerken-Waas.
Vanuit de ruimere regio, zeg maar het streeknet, zal de bus tijdens de daluren vaker van en naar Sint-Niklaas rijden. Vanuit Stekene, Beveren over Haasdonk, Sint-Gillis-Waas en Waasmunster zal dat om de 30 minuten zijn. Op de verbinding tussen Sint-Niklaas naar Antwerpen over Temse en Kruibeke zal er om de 20 minuten een bus rijden. Ook zijn er lijnen waar er tijdens de daluren slechts om het uur een bus zal rijden. De functionele lijnen en functionele ritten die vandaag bestaan, blijven in de toekomt gehandhaafd. Deze lijn/ritten worden jaarlijks bijgestuurd en afgestemd op het woon-schoolverkeer.
vervoer op maat
Binnen het vervoer op maat werden twee vaste verbindingen uitgewerkt, een bedrijvenshuttle Lokeren en de nieuwe verbinding Beveren - Kruibeke. Beide lijnen starten met een beperkt aantal ritten en evaluatie zal moeten uitwijzen of hier extra middelen voorzien moeten worden voor verdere uitbreiding.
Het nieuwe flexvervoer is vergelijkbaar met de gekende belbus maar wordt volgens De Lijn klantgerichter. Zo zal de reiziger voortaan zijn deur-tot-deurverplaatsing ingeven waarbij het systeem rekening zal houden met de volledig af te leggen reisweg. De reiziger zal kunnen kiezen of zijn vertrekuur of het aankomstuur bepalend is. Het systeem zal dus, op vraag van de klant, een oplossing aanbieden zodat de reiziger tijdig op zijn bestemming is. (mb, foto: © De Lijn)