Verbod op zwaar doorgaand vrachtverkeer treft lokale ondernemers

REGIO. Vorige week hebben Beveren, Sint-Niklaas, Sint-Gillis-Waas, Stekene, Moerbeke en Lokeren een tonnageverbod ingesteld voor doorgaand verkeer zwaarder dan 3,5 ton op deel van het grondgebied. Het verbod geldt niet voor plaatselijk verkeer van en naar bedrijven, voor landbouwvoertuigen en voor autocars.
Voka - Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland maakt zich zorgen over de afbakening van de verbodszones. Volgens Dirk Bulteel, directeur Belangenbehartiging, kunnen de ondernemers die net buiten een verbodszone liggen nog amper beleverd worden. Volgens Bulteel betekent deze maatregel in combinatie met de Oosterweelwerken een bijkomende belemmering van hun activiteiten. Daarom vraagt Voka aan de betrokken gemeentebestuur om de zones opnieuw te bekijken. Concreet vraagt Voka aan de gemeentebesturen van Zwijndrecht, Kruibeke en Beveren om delen van hun grondgebied te laten toevoegen aan de zone met tonnagebeperking. Dat moet een aaneengesloten industriële zone creëren waarin ondernemingen zich kunnen verplaatsen.
De maatregel zorgt er ook voor dat zwaar verkeer uit de bedrijvenzones rond de E17 in Lokeren, Sint-Niklaas en Temse naar de haven moet omrijden. Dat zal volgens Voka voor een financiële kater zorgen. Daar vraagt Voka om opnieuw rond de tafel te gaan zitten om een oplossing te zoeken. Voka Antwerpen-Waasland wijst er nog op dat deze maatregel een gevolg is van het gebrek aan juiste keuzes in het verleden. "Al jaren pleiten we voor een afgebakend traject voor doorgaand vrachtverkeer in dat gebied, met een verbinding tussen de E17 en de E34. We dragen nu de gevolgen van het ontbreken van deze infrastructuur", aldus Dirk Bulteel. (mb)