'De trein, laat je ver-leiden" wil meer treinen in de regio

WAASLAND. A.B.L.L.O. heeft de spoorlijn 59 of Antwerpen -Gent langs alle kanten bekeken en daaruit belangrijke besluiten getrokken. De IC-treinen of de intercity's doen het goed. Zelfs buiten de spits hebben ze dikwijls een goede bezetting. Tussen het succesverhaal van vooral het IC-net en de regionale noden gaapt een groot gat in de mobiliteitsmarkt. ABLLO wil met " IR - V van Antwerpen tot Gent", de ontbrekende schakels in het spoorvervoer invullen tussen de verstedelijkte gebieden van Antwerpen tot Gent en dat met een goed treinproduct op regionaal niveau van het type IR of Interregio. In de verstedelijkte gebieden van Antwerpen tot Gent zijn er veel mensen gebaat met een betere trein en het openbaar vervoer kan er klanten winnen. Investeringen zijn er nauwelijks nodig want de beschikbare capaciteit op de hoofdspoorlijn Antwerpen - Gent is er net als voldoende toegewijd personeel en treinmaterieel."
"  IR- V van Antwerpen tot Gent", wil bewust meer personentreinen op lijn 59 inzetten maar tegelijk wil men ook ruimte maken voor het goederenverkeer dat bij de uitbreiding van de g-haven ook steeds maar aangroeit.  Die visie is bijzonder gezond want de grote wegen binnen de corridor tussen Antwerpen en Gent, zoals E17, N70 en N49, zitten overvol. De milieudruk van verkeer neemt zeker toe.
ABLLO noemt een treindienst, een halfafgewerkt product. Hij haalt de mensen niet op, waar ze willen vertrekken. Hij zet ze niet af op de bestemming. Hij rijdt niet op het gewenste ogenblik. De trein is moeilijk of helemaal niet toegankelijk voor ieder met beperkingen.
Ze vinden dat van Antwerpen tot Gent de spoorwegen een nog veel te klein marktaandeel in de totale vervoersbehoeften hebben.
Het wordt ook concreet ge?llustreerd. De trein is niet of weinig aanwezig in de voorstedelijke gebieden zoals in de omgeving van Antwerpen-Zuid  zoals het woongebied, Alcatel, de PIVA, het Bouwcentru en naar het Gentse toe Sint-Amandsberg en Oostakker  met woongebied, Volvo, Glorieux, Carrefour. De sneltreinen rijden er gewoon voorbij. Men moet er grote omwegen maken.
In het kleinstedelijk gebied Beveren, is het aanbod ook benedenmaats. De trein stopt er niet om het half uur. En voor een eenvoudige verbinding op dezelfde lijn, richting Gent, moet men overstappen op volle IC-treinen.
De talrijke bestemmingen in de havengebieden van Gent en Antwerpen zijn onvoldoende ontsloten. In Zwijndracht of Beveren enerzijds en in Gent-Dampoort anderzijds zijn er geen of geen goede busaansluiting  naar de havengebieden. In Sint-Amandsberg en Oostakker zijn er zelfs geen stations meer voor dit soort verbindingen.
Een aantal aansluitingen lopen ook verkeerd met de tijd. Van Dendermonde en Zele naar Gent-Dampoort is de aansluiting met 20' minuten overstaptijd niet wervend. Van Sinaai en Belsele naar Gent, 27 minuten overstaptijd te Lokeren. Van Beveren naar Temse, Bornem en Puurs : 49 min overstaptijd te Sint-Niklaas.
De aansluitingen tussen trein en tram en bus kunnen ook beter. Op de corridor van Antwerpen tot Gent zijn er zes stations waar dagelijks meer dan 1000 bussen en trams vertrekken: Gent-Sint-Pieters, Gent-Dampoort, Sint-Niklaas, Antwerpen-Zuid, -Berchem en Antwerpen-Centraal. Indien meer treinen erop zouden aansluiten, zou dat een veel bruikbaarder totaalproduct opleveren.
Er rijden spitsuurtreinen met amper twee rijtuigen door de Kennedytunnel of op de Gentse ringlijn, terwijl de E17 ernaast, structureel vol zit. Verder is de tariefstructuur bij de NMBS is nog steeds niet op punt gesteld. De NMBS blijft kaartjes verkopen, die klanten moeten invullen met de pen. (F)