Berkenboom geeft cognitief sterke leerlingen extra uitdagingen
SINT-NIKLAAS. Berkenboom Humaniora werkt met het FLUO-project aan een traject binnen de school voor sterk presterende jongeren dat inzet op flexibiliteit, uitdaging en differentiatie.
Binnen Berkenboom Humaniora begint FLUO-project vaste vorm te krijgen. FLUO staat voor flexibel leren uitdagend onderwijs. Het project richt zich specifiek naar cognitief sterk functionerende (CSF) leerlingen. "Cognitief sterke leerlingen worden in het onderwijs vaak uit het oog verloren. Daardoor dreigen onderpresterende jongeren met veel potentieel af te haken en dat zette het team aan tot actie.", klinkt het. Sinds dit schooljaar zijn er vaste FLUO-lesuren met een coach aanwezig. Dat zorgt voor kruisbestuiving tussen leerlingen en versterkt het groepsgevoel. "We voelen dat alles in zijn plooi begint te vallen", klinkt het bij de initiatiefnemers.
In het FLUO-project krijgen leerlingen vanaf het tweede jaar tussen twee trajecten: een onderzoekstraject waarin ze een zelfgekozen onderwerp gaan onderzoeken en presenteren.
Het tweede traject waaruit leerlingen kunnen kiezen is het versnellingstraject. Daarin volgen leerlingen volgen bepaalde vakken versneld en vullen de vrijgekomen tijd met vakken uit andere richtingen of jaren. Ook een combinatie van beide trajecten is mogelijk. Zo deed zesdejaarsleerling Wietse binnen het onderzoekstraject onderzoek binnen naar hoe onderwijs kan aangepast worden aan de noden van cognitief sterk functionerende leerlingen. Een ander voorbeeld is een vierdejaarsleerling Lola. Zij volgde vorig jaar een aangepast traject waarbij ze zowel het pakket van de Latijnse als dat van de natuurwetenschappen richtingen combineerde. Dit jaar volgt ze, bovenop haar standaardvakken, de rodekruiscursus EHBO die op de school wordt aangeboden als keuzevak.
Het FLUO-project is het resultaat van jarenlange inzet. De coaches bedanken in het bijzonder Lieve De Pesseroey voor haar visionaire impuls, en erkennen ook de steun van de directieleden Elke De Ridder en Jeffrey De Block, die mee hun schouders onder het project zetten. (mb, foto: Zesdejaars Wietse presenteerde vorige week zijn onderzoek. © Berkenboom Humaniora)