Lichte ongevallen hebben buitensporige impact op files
ZWIJNDRECHT. Mobiliteitsclub VAB heeft haar interventies van 2012 en 2013 onder de loep genomen en deed aantal verrassende vaststellingen. VAB stelde vast dat het aantal klassieke pechgevallen stabiel bleef maar dat het aantal, veelal lichte, ongevallen steeg met 14 procent. Die ongeval hebben een gigantische impact op de zwaarte van de files. Zo zou de filezwaarte de voorbije vijf jaar gestegen zijn met maar liefst 40 procent, terwijl het verkeersvolume slechts met 2 procent steeg. Om het fileleed te verminderen wil VAB bij ongevallen op filegevoelige wegen een weginspecteur en een ongevalscoördinator inzetten.
Dat de filezwaarte de afgelopen jaren met 40 procent is toegenomen is hallucinant. Die toename is volgens VAB te wijten aan wegenwerken, ongunstige weersomstandigheden en ongevallen. Weersomstandigheden hebben een directe invloed op het aantal ongevallen. Periodes met sneeuw- of regenval tellen heel wat meer ongevallen dan gemiddeld. Vab heeft nu vastgesteld dat zelfs in de maanden waar het aantal regendagen daalt, het aantal ongevallen vrij hoog blijft. Daarom moeten we volgens de mobiliteitsclub meer aandacht hebben voor een snellere en vooral efficiëntere aanpak van lichtere ongevallen. “Bij 1 op 2 ongevallen staan de personenwagens nog op de weg wanneer de hulpdienst (politie of takelaar) arriveert terwijl meer dan de helft van de wagens nog kan rijden en dus vlot naar de pechstrook geleid kan worden.”, klinkt het bij VAB. Met een 'minder-hinder'-aanpak zou het fileleed kunnen verminderd worden. “Speciaal opgeleide weginspecteurs (bij gebrek aan beschikbare wegpolitie) zouden bij kleine incidenten onmiddellijk ingrijpen. Prioritair is dat ze de weg zo snel mogelijk vrij maken door voertuigen te begeleiden naar de pechstrook, een veilig plaats, de afrit of een parking.”, aldus VAB. Bij zwaardere ongevallen, waarbij verschillende hulpdiensten samenwerken, is er vaak geen aandacht voor de impact op de doorstroming. Hier stelt VAB voor om de takeling in sommige gevallen uit te stellen tot na de spits en kijkfiles te vermijden door schermen te plaatsen. “Een ongevalscoördinator zou dergelijke beslissingen kunnen nemen, rekening houdend met alle factoren die van belang zijn bij de afhandeling van een ongeval: veiligheid en verkeershinder.”, besluit VAB. (mb)