Gouverneur Denys laat Linkerscheldeoever niet los

WAASLAND/BEVEREN. Gouverneur Denys van Oost-Vlaanderen heeft de jongste dagen laten blijken dat hij het havendossier van de Linkerscheldeoever grondig wil kennen en opvolgen. Hij zal niet nalaten om de provincieraad te informeren over de stand van zaken. Hij had de jongste weken 7 belangrijke ontmoetingen en gesprekken over het dossier.

Gouverneur Denys kreeg een historisch overzicht van de evolutie door Gust Deckers van de Maatschappij voor Grond- en Industrialisatiebeleid, hij had een gesprek met een delegatie van de Intercommunale Land van Waas, bracht een werkbezoek aan Beveren,  hij was betrokken bij de centrale werkgroep ' Strategische planning van rechter- en linkeroever ' die hij in opdracht van de Vlaamse Regering, samen voorzit met gouverneur Paulus van de provincie Antwerpen, hij bezocht landbouwers in de polders op uitnodiging door de lokale bedrijfsgilde, hij bracht een bezoek en had een gesprek met de  beleidsverantwoordelijken van het Antwerps havenbedrijf  en tenslotte woonde hij een nieuw breed strategisch overleg bij op uitnodiging van de Intercommunale Land van Waas.


Uit die contacten besloot de gouverneur dat er geen nood is aan een nieuw maatschappelijk debat  over het verleden maar wel over de toekomst van dit havengebied. Het moet zich richten naar 3 gegevens en die zijn het economisch concept van de Waaslandhaven, het beleid en het beheer van de Haven en de randvoorwaarden tot ontwikkeling inzake mobiliteit, landbouw en milieu.


Op het vlak van het economisch concept is volgens Denys de cruciale vraag, hoe de nieuwe beschikbare ruimte wordt ingevuld. Hierover zei de gouverneur: "Als men louter redeneert vanuit de invalshoek economisch rendabiliteit van  het Antwerps Havenbedrijf dan zou men kunnen opteren om maximaal de ruimte te laten gebruiken voor de verladers van containers.


Hoe meer containerverlading hoe meer opbrengsten voor het Antwerps Havenbedrijf. Maar er is een groot verschil tussen het financieel rendement van een havenbedrijf en meer tewerkstelling.Tewerkstelling komt er maar door de containers ook uit te pakken." Daarmee raakt de Oost-Vlaamse gouverneur een teer punt aan want tewerkstelling is in het huidig tijdsbeeld erg belangrijk. Uit een economisch onderzoek is echter gebleken dat louter containertrafieken, geen meerwaarde betekenen inzake tewerkstelling.


Terecht stelt gouverneur Denys dan ook dat er maar meer tewerkstelling zal komen als we ter plaatse, rond het Deurganckdok, Europese distributie centra zullen krijgen , die de goederen logistiek verwerken.  De beleidsverantwoordelijken van het Waasland en Oost-Vlaanderen willen dus absolute prioriteit voor meer tewerkstelling via ruimte voor logistieke ontwikkeling en reserve voor de bestaande klassieke industrie.


Maar op dat vlak moet ook rekening gehouden worden  met het beleid en het beheer van de haven. De vroegere 'wet Chabert ' beschouwt het beleid van een haven afzonderlijk van het beheer van de haven. Deze theoretische tweedeling  geeft als gevolg dat het Antwerps Havenbedrijf het ganse beheer van de Linkeroever toegewezen kreeg en de Maatschappij voor Industrialisatie en Ontwikkeling kreeg ruimte om aan beleid te doen. Gouverneur Denys is voorstander van een  ééngemaakt havenbedrijf dat zich in het buitenland als een coherent, slagkrachtig geheel kan verkopen. Ook havenschepen Delwaide van Antwerpen spreekt die taal en nu is het zeer de vraag of de gouverneur ook op dezelfde golflengte zit inzake de impact van het Waasland en Oost-Vlaanderen in dat ééngemaakte havenbedrijf.


Vanuit deze regio moet altijd een strategie mogelijk zijn om meer tewerkstelling te bekomen. Daarom is volgens Denys en nieuw havenbedrijf met een herkenbare participatie van het Waasland en Oost-Vlaanderen de enige mogelijke piste. Om dit verder uit te diepen en te onderzoeken, werd  door de Intercommunale van het Waasland en de provincie Oost-Vlaanderen, besloten een studie uit te voeren.


In het dossier van de Waaslandhaven wil de gouverneur pleiten voor een zelfbewuste Oost-Vlaamse houding. Hij wil geen oorlog met Antwerpen , maar ook geen onderdanigheid. Daarom is een open dialoog met het Antwerps Havenbedrijf blijvend nodig, de aanwezigheid van een breder Waas draagvlak via de Intercommunale en een maximaal rapporteren naar de provincieraad, het democratisch verkozen orgaan van de provincie Oost-Vlaanderen. (F)