"Afschaffing sneldienst 41S is blinde besparing"
ZWIJNDRECHT. VAB is ontgoocheld in de besparingswoede van De Lijn. VAB-leden doen hun beklag bij Mobiliteitsclub VAB over de afschaffing van goed draaiende sneldiensten. Daarom trekt de club aan de alarmbel en steunt de oproep van een lid om de afschaffing te herzien. Vooral de afschaffing van sneldienst 41S toont volgens VAB aan dat De Lijn blind bespaart. VAB is van oordeel dat minister Crevits moet ingrijpen.
Mobiliteitsclub VAB wordt via haar leden geconfronteerd met de gevolgen van de besparingswoede van De Lijn. De afschaffing van enkele sneldiensten, en vooral de afschaffing van sneldienst 41S die Moerbeke verbindt met Antwerpen Linkeroever, moet het ontgelden. "Door te besparen op goed bezette lijn, slaat De Lijn de bal mis", klinkt het bij VAB. Voor VAB moet De Lijn inzetten op de bereikbaarheid van steden, wat de verkeers- en parkeerdruk in die steden helpt beheersen, en op de ontlasting van congestiezones wat files kan doen verminderen. "De sneldienst 41 S voldoet juist aan deze twee criteria en toch wordt ze afgeschaft, en worden de huidige gebruikers nu verplicht over te stappen op een klassieke bus die de reistijd met 25 à 30 minuten zal verlengen.", weet VAB. "Als De Lijn een rol wil spelen in het Vlaamse mobiliteitsdebat dan moet ze mee inzetten op het bereikbaar houden van steden en het aanpakken van filegevoelige zones."
gebruikers voelen zich bekocht
Bij mobiliteitsclub VAB deden 12 gebruikers van de sneldienst 41S hun verhaal. Drie van hen deden hun tweede auto weg omdat de sneldienst een uitstekend alternatief was. Het gratis abonnement dat ze van De Lijn kregen bij het inleveren van de nummerplaat van hun tweede wagen werkte alvast motiverend. Zij voelen zich nu bekocht door De Lijn.
besparen door bussen rendabeler te maken
Volgens VAB kan De Lijn de kostendekkingsgraad verhogen door zich in de eerste plaats te focussen op die regio’s waar het grootste reizigerspotentieel zit. En dat reizigerspotentieel zit volgens VAB in steden en congestiegebieden. De sneldienst 41S speelde hier juist op in. "Onbegrijpelijk dat deze dienst dan ook wordt afgeschaft.", klinkt het. Volgens VAB is een sneldienst een zeer geschikt middel om automobilisten uit de auto te halen. Snelheid en comfort zijn voor automobilisten de belangrijkste argumenten om de overstap te maken. De sneldienst vervangen door een klassieke lijndienst, die in snelheid en comfort inboet, wordt door een automobilist aanzien als een stap terug. De Lijn zou integendeel haar inspanningen moeten richten op goed functionerende lijnen, en deze nog rendabeler trachten te maken. (mb)