"7 op 10 truckers rijdt zo goed als blind in omgeving Kennedytunnel"
ZWIJNDRECHT. De onveiligheid in en rond de Kennedytunnel is fors toegenomen. Die conclusie trekt automobilistenvereniging VAB uit een observatieonderzoek rond de Kennedytunnel. Daar werd zowel binnen als buiten de spits het verkeer in een zone van een kilometer voor en een kilometer na de tunnel in de gaten gehouden. De feiten zijn alarmerend: slechts 10% van de vrachtwagenchauffeurs houdt zich aan de wettelijke minimumtussenafstand van 50 meter. Dat is een forse achteruitgang ten opzichte van een gelijkaardig onderzoek in 2009 toen nog 46% van de chauffeurs zich aan die afstand hield.
Maar VAB haalt nog redenen aan waarom de verkeerssituatie rond de Kennedytunnel gevaarlijker is geworden: forse toename van het vrachtverkeer, gebrek aan controles op de tussenafstand en ander gevaarlijk rijgedrag van truckers én automobilisten.
Door de vrachtwagenchauffeurs de tussenafstand niet respecteren rijden ze grotendeels blind en kunnen ze zich enkel oriënteren op de stoplichten van de voorligger, wat tot een langere reactietijd leidt. Tel daarbij nog de verschillen in remafstand tussen geladen en ongeladen vrachtwagens en auto's.
De ongevallencijfers bevestigen de gevaarlijke situatie aan de Kennedytunnel. Het aantal ongevallen op de totale ring is in de eerste helft van 2011 ongewijzigd gebleven in vergelijking met vorig jaar. Het aantal ongevallen met gewonden in en rond de Kennedytunnel is echter bijna verdubbeld.
VAB wijst er op dat ook automobilisten verantwoordelijk zijn voor de gevaarlijke situatie. Ter hoogte van de onbemande camera trappen heel wat automobilisten op de rem, wat zorgt voor opstroppingen en gevaar. Ook negeren automobilisten de doorlopende witte lijn en halen ze files in via de pechstrook of rijden invoegend vrachtverkeer langs rechts voorbij.
Om de verkeerssituatie aan de Kennedytunnel te verbeteren stelt VAB voor om een deel van het vrachtverkeer om te leiden naar de Liefkenshoektunnel, waar nog voldoende capaciteit is. Daarnaast pleit VAB voor trajectcontrole van de snelheid op het traject vóór de Kennedytunnel en voor meer controles op het afstand houden van vrachtwagens en gevaarlijk rijgedrag van zowel vrachtwagenchauffeurs als automobilisten. (mb)