"Masterplan 2020 even traag als spits"
REGIO. De Vlaamse regering laat het eerste deel van de Oosterweelverbinding door Noriant uitvoeren. Dat raakte gisteren bekend. Voka - Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland is blij dat er weer een teken van leven in het dossier komt maar vindt tegelijk dat het hele proces te traag verloopt. Even traag als het verkeer in de spits als het ware.
Donderdagavond zorgden twee ongevallen ervoor dat honderden bestuurders werden gegijzeld in het verkeer in en rond Antwerpen. Dat bewijst volgens Voka nog maar eens dat de regio met een torenhoog mobiliteitsprobleem zit. Dat mobiliteitsprobleem kost hopen geld, berekende Voka op basis van gegevens van het Vlaamse Verkeerscentrum. "Tussen donderdag 22 september 2010 - de dag dat de Vlaamse regering voor 4 tunnels koos - en vandaag zal er 58.765 km file gestaan hebben op het hoofdwegennet in de regio. Dat is goed voor zo’n 53.846 file-uren. Onze regio heeft bovendien het hoogste aantal vrachtwagens op haar wegennet te verwerken. Gemiddeld zo’n 33 % met pieken tot 67 %.", weet Voka. Een vrachtwagen in file kost 50 euro per uur, een personenwagen 10 euro. "Een rekensom leert ons dat bij een gemiddeld aantal vrachtwagens van 30 % in een file en 70 % gewone voertuigen de totale kost voor vrachtwagens 807.690 euro bedraagt en 376.922 euro filekost personenwagens. Met andere woorden bedraagt de filekost 1,1 miljoen euro in de regio Antwerpen-Waasland en dat alleen voor de hoofdwegen. Bovendien gaat het hier om een minimumkost, want het percentage vrachtwagens loopt in op tot 67 %!"
De oplossing is het Masterplan met vier tunnels die de Antwerpse Ring moeten rond maken. En daar moet volgens Voka dringend en snel werk van gemaakt worden. (mb)