Sint-Jorisinstituut vormt technische genieën
BAZEL. Leerlingen van het vierde jaar Industriële Wetenschappen van het Sint-Jorisinstituut zetten hun beste beentje voor op de Robotica-wedstrijd. Het is voor het zesde jaar op rij dat de Bazelse school leerlingen met een technische knobbel laat deelnemen aan de wedstrijd, die sinds vorig jaar in een INTERREG-samenwerking worden uitgevoerd. Deze vonden in het Franse Frameries de Belgische Trofeeën voor Robotica plaats. De leerlingen moesten een robot bouwen die kan deelnemen aan gezelschapspelen.
Sinds vorig jaar worden de Robotica-wedstrijden in een INTERREG-samenwerking uitgevoerd, wat net zoveel betekent als dat er een Belgische partner, Parc Attraction de Science et Scientifique (PASS) en een Franse partner, Planète-science (Nord-Pas-de-Calais en Picardië), is. In het Franse Frameries vonden eerder deze maand de Belgische Trofeeën voor Robotica plaats. In wedstrijden van 90 seconden testen leerlingen uit verschillende landen hun kennis. De drie beste Belgische ploegen en eventueel een Belgische ploeg die een speciale prijs wint, mogen de Belgische kleuren verdedigen op Eurobot Junior.
Bij het maken van een robot kwam de kennis van verschillende vakken aan bod. Daarnaast spendeerden de leerlingen heel wat vrije tijd aan het project. “Het betreft niet enkel het maken van een robot maar ook oplossingen bedenken en verbeteren.”, klinkt het. “Het project is vakoverschrijdend: Realisaties industriële wetenschappen is weliswaar het voortrekkersvak maar wiskunde, technologie/technisch tekenen, Nederlands, Frans, mechanica, informatica en elektriciteit-elektronica zijn allemaal betrokken partij. Het project zorgt er voor dat het 'just in time-learning' kan gebruikt worden. De leerstof aanbieden als we ze nodig hebben en hun eigen kunnen en doorzettingsvermogen testen.”
Het onderwerp is 'gezelschapspelen'. In een tweestrijd die 90 seconden duurde, moesten de robots zoveel mogelijk punten verdienen. Zo moesten de robots twee dobbelstenen in een bak gooien, spelletjes zeeslag, scrabble en domino spelen. Voor de laatste opdracht moesten de robots een hoog mogelijke toren bouwen met damstenen.
Ook een groep leerlingen uit het derde jaar deed mee aan de wedstrijd. Ze bouwden in hun vrije tijd een robot.
De deelname van het Sint-Jorisinstuut, afgelopen weekend, is een succesverhaal geworden. De robots van de leerlingen van 4 Industriële wetenschappen hebben de eerste en tweede plaats behaald. Een derde ploeg strandde in de halve finale. Daar bovenop hebben ze een speciale prijs voor het project in zijn totaliteit gekregen. De leerlingen uit Bazel waren de enige Vlamingen op de wedstijd en mogen in mei met drie ploegen deelnemen aan de Europese Robotwedstrijd. (mb)