“Combinatie koude dieselmotor en druk stadsverkeer is drama”

ZWIJNDRECHT. De dieselmotor blijkt uit onderzoek van VAB en VITO, Vlaamse Instelling voor Technologisch Onderzoek, niet zo positief als de overheid ons wil doen geloven. Vooral de combinatie van een koude dieselmotor en druk stadsverkeer blijkt nefast voor het verbruik en uitstoot. VAB roept de Vlaamse regering op haar verantwoordelijkheid op te nemen.

VAB en VITO hebben het verbruik en de uitstoot van de Toyota Auris, de eerste gezinswagen die in drie verschillende brandstofvarianten bestaat, getest in het gewone verkeer. Het testparcours startte in Antwerpen, liep over de E19 en eindigde in Brussel en werd afgelegd tijdens de ochtendspits. De hybride-uitvoering van de Toyota Auris bleek de zuinigste in het spitsverkeer en is de CO2-kampioen. De wagen werd in de test pas echt spaarzaam vanaf het moment dat de motor warm was.  In het stadsverkeer komt de diesel pas na 20 minuten op temperatuur en al na 10 minuten op de snelweg. Uit de testen blijkt ook dat een koude dieselmotor in druk stadsverkeer tot 93% meer verbruikt.

Uit het onderzoek blijkt ook dat de verdieselijking van de stadswagens het probleem van de zeer ongezonde stikstofoxiden vergroot. Stikstofoxides (NOx) zijn de som van NO en NO2, een gevaarlijke stof die de luchtwegen irriteert en de longblaasjes aantast. De uitstoot van NO2 is gereglementeerd maar België haalt de Europese norm van 2010 niet. Vooral in de agglomeraties zoals Brussel en Antwerpen wordt de norm overschreden. Dat is volgens specialisten te wijten aan onder meer het hoge aantal dieselwagens.
Volgens VAB stoten dieselmotoren tien keer meer NO2 uit dan benzinemotoren. Ook de verhouding NO2/NOx ligt bij dieselwagens hoger dan bij benzinewagens en stijgt sterk de laatste jaren. Boven neemt het aandeel schadelijke NO2 in de totale NOx-uitstoot toe met de verstrenging van de euronormen.

VAB haalt specialisten aan die stellen dat het gezondheidsprobleem beheersbaar kan gemaakt worden met drastische maatregelen ofwel met een flinke daling van het aantal dieselwagens. Wie zich voor korte afstand wil verplaatsen, kan beter voor een ander vervoermiddel kiezen dan voor de auto. Volgens VAB investeert de overheid beter op de ontwikkeling en promotie van alternatieve vervoersmiddelen. (mb)

 

 

Lees ook:

VTB-VAB op weg naar nieuwe entiteit en nieuw logo.ZWIJNDRECHT.  Donderdag 17 april gaan de zowel VTB als VAB hun visie bekend maken omtrent de uitbouw van een sterkere eigen identiteit. Bij een...

ZWIJNDRECHT. De paasvakantie is voorbij. Ze zal geboekt staan als nat en koud. En voor VAB gaat ze in de boeken als een drukke vakantie want het aantal oproepen steeg met 28% of van 18.000 in 2007...

ZWIJNDRECHT. Vanuit de gebouwen aan de Pastoor Coplaan werden de paasvakantie nauwlettend alle bewegingen gevolgd die vakantiegangers maakten. Zo kon de afdeling Reisbijstand van mobiliteitsclub VAB...

De VAB-vakman Pieter De Vidts bij de wagen die ter beschikking staat van de VAB woningbijstand.ZWIJNDRECHT. In de gebouwen van VAB in de Pastoor Coplaan heeft VAB woensdagnamiddag zijn nieuwe...

ZWIJNDRECHT. De Krokusvakantie zit er zo goed als op en de afdeling Reisbijstand van mobiliteitsclub VAB maakte een balans op van 7 dagen krokusvakantie. Daaruit is alvast gebleken dat vermoeidheid...

ZWIJNDRECHT. De afdeling Reisbijstand van de mobiliteitsclub VAB maakt een tendens op van het eerste weekend van de krokusvakantie, meer bepaald van vrijdag 1 februari t.e.m. maandag 4 februari....