VAB niet mals voor het huidig federaal fiscaal beleid rond dieselwagens

ZWIJNDRECHT. VAB is via gevoerde enquêtes en daarbij het fiscaal beleid bekijkend, tot de vaststelling gekomen dat  de overheid niet goed bezig. Er wordt vastgesteld dat terwijl de CO2 premie een verdieseling van het segment van compacte gezins- en stadswagens op gang brengt diezelfde overheid op een slinkse manier (via het kliksysteem) de accijnzen op diesel verhoogt. De accijnsverhoging brengt jaarlijks het drievoudige op van wat de CO2 premie kost.

Ten tweede stelt VAB ook vast dat de CO2 premie het probleem van de schadelijke uitstoot van fijn stof en stikstofoxide (NOx) vergroot. Onbegrijpelijk is dat tot 31 december 2010 ook dieselwagens zonder roetfilter in aanmerking kwamen voor een CO2 premie. Dieselwagens stoten nog altijd veel meer giftig NOx uit dan benzinewagens.

VAB vraagt een oprecht antwoord van de federale overheid op twee vragen: Ten eerste: Zal het negatief kliksysteem toegepast worden wanneer de diesel- en benzineprijzen verder stijgen?  (Het negatief kliksysteem heeft als doel om een stijging van de maximumprijs van motorbrandstoffen te milderen voor de consument) De accijnzen kunnen met het negatieve kliksysteem verlaagd worden met een bedrag dat gelijk is aan de BTW-meeropbrengst zonder dat de overheid inkomsten verliest.
Ten tweede: kloppen de geruchten dat bij een volgende besparingsronde de accijnzen op diesel bijkomend verhoogd zullen worden met 8 à 10 eurocent per liter?

Uit een grootschalige enquête van VAB blijkt dat de CO2 premie van de federale overheid een rush naar dieselwagens heeft op gang gebracht. De korting van 3% (voor wagens die tussen 105 en 115 gram CO2 uitstoten per kilometer) en 15% (uitstoot van minder dan 105 gram CO2) geldt bij compacte gezinswagens en stadswagens.
De VAB-enquête bij 7.852 automobilisten leert dat de dieselwagen duidelijk terrein wint bij automobilisten die weinig kilometers rijden:
3 op 10 automobilisten met geen 5.000 km/jaar op de teller rijden diesel
4 op 10 van wie jaarlijks minder dan 10.000 km aflegt, dieselt.
Deze groep zit sterk onder de gemiddelde kilometrage van 15.000 km/jaar. Het beperkt autogebruik valt veelal te verklaren door de korte verplaatsingen die gedaan worden binnen de agglomeratie. Juist daar leven mensen die zeer kwetsbaar zijn voor fijn stof en NOx.

 Maarten Mattienko van VAB: "Het is vrij logisch dat de gebruikers van compacte gezinswagens en stadswagens overstappen op diesel omdat de meerprijs van dieselwagens tegenover benzinewagens weggevallen is door de CO2 premie van 15%. Een analyse van het aanbod in januari 2011 wijst uit dat 3 op 4 wagens die in aanmerking komen voor de 15% CO2 premie uitgerust zijn met een dieselmotor.  Het ging om 52 dieselwagens, 12 benzinewagens en 4 hybrides."

De CO2 premie houdt geen rekening met echte vervuiling. Hij is enkel gebaseerd op het verbruik en houdt geen rekening met de zeer ongezonde uitstoot van fijn stof en NOx. Dieselwagens scoren nog altijd beduidend slechter voor beide vervuilende stoffen tegenover benzinewagens.  Tot 31 december 2010 was de CO2 premie zelfs van toepassing op dieselwagens zonder roetfilter.
In 2010 kostte de CO2 premie 207,9 miljoen eurot aan de federale overheid.

dieselrijder betaalt de rekening

De dieselrijder betaalt meermaals de rekening voor het falende overheidsbeleid:
Wie korte stukken rijdt, kampt met onverwacht hogere onderhoudskosten.
De dieselwagens in het segment van compacte gezins- en stadswagens verliezen aan herverkoopwaarde.
Het kliksysteem verhoogt de belastingen op diesel jaarlijks met 600 miljoen euro.
Statistieken van de VAB-Wegenwacht maken duidelijk dat het aantal technische problemen met dieselwagens drastisch stijgt omdat de nieuwe dieselrijders de wagen verkeerdelijk gebruiken voor korte verplaatsingen.

De autoconstructeurs hebben grote inspanningen gedaan om de dieselmotor comfortabeler en milieuvriendelijker te maken. Hiervoor zijn hoogwaardige technische onderdelen gebruikt die echter ook het risico op defect verhogen, zeker bij verkeerd gebruik.
De hoogwaardige technologische onderdelen van de moderne dieselmotor die ook kwetsbaar zijn:injectoren, roetfilter, EGR-klep, turbo
De pannes met de EGR-klep (beperkt de NOx uitstoot) zijn bijvoorbeeld op twee jaar tijd meer dan verdrievoudigd: in 2008: 100 (referentie cijfer als vergelijkingsbasis gebruikt), in 2009: 199, in 2010: 341; Tegelijkertijd nemen de problemen met de roetfilter ook sterk toe.

tweedehands dieselwagen verliest aan waarde

VAB-Tweedehandswagens stelt een verstoring van de markt van compacte gezins- en stadswagens vast die de waarde van een dieselwagen doen dalen. "Er is onevenwicht in het aanbod", zegt Matienko "het aanbod van dieselwagens is groter dan de vraag terwijl benzinewagens in dit segment moeilijk vindbaar zijn en dus in prijs stijgen; ongelukkige dieselrijders dumpen hun probleemwagen: nieuw is dat dieselrijders die te veel problemen kenden met hun wagen omdat ze te veel korte stukken rijden, nog voor het aflopen van de garantieperiode hun wagen verkopen. Ze willen het risico niet lopen op hoge reparatiekosten waarvoor ze zelf moeten opdraaien omdat ze buiten de garantie vallen. "

Specialisten van VAB-Tweedehandswagens stellen vast dat prijzen van een van compacte gezins- en stadswagen voor diesel en benzine ongeveer gelijk zijn. Dit komt deels door het overaanbod aan dieselwagens in dit segment. De tweedehandsmarkt houdt er echter ook rekening mee dat dit soort wagens momenteel een CO2 premie van 15% krijgt. Deze korting wordt nu reeds in de waarde van een tweedehands wagen verrekend. De VAB-specialisten zien de herverkoopwaarde van dieselwagens in de toekomst verder dalen.

Dieselrijders betalen jaarlijks ook  600 miljoen extra. In januari 2010 voerde de federale regering opnieuw het kliksysteem in met de bedoeling om zowel in 2010 als in 2011 de accijns op diesel te laten stijgen met telkens 4 eurocent. Het kliksysteem is een zeer geniepig systeem dat accijnsverhogingen niet voelbaar maakt omdat het enkel wordt toegepast op het moment van een prijsdaling aan de pomp (de prijsdaling wordt deels omgezet in een accijnsverhoging).

Op 4 maart 2011 is de stijging van de dieselaccijns met 5,78 eurocent reeds voor ¾ gerealiseerd. Op deze accijnsverhoging wordt een BTW-toeslag van 21% gerekend. Dit komt erop neer dat de het kliksysteem de belasting op diesel met 6,99 eurocent per liter heeft verhoogd.
De meeropbrengst voor de federale overheid schat VAB op 600 miljoen euro voor 2011.
VAB berekende het ook wat dit aan de automobilist kost. Voor de automobilist betekent dit een jaarlijks meerkost: van 75 euro voor wie 15.000 km/jaar rijdt en van 150 euro voor wie 30.000 km/jaar aflegt.

Marten Matienko in zijn betoog: "Tegen einde 2011 moet de accijnsverhoging met 8 eurocent/liter van de dieselprijs afgerond zijn. Wanneer we daar de BTW-toeslag bij rekenen zal de extra belasting op diesel daarmee 9,68 eurocent per liter bedragen. Een belangrijk deel van de prijs aan de pomp wordt bepaald door de belastingen (accijnzen en BTW) die de overheid heft: 46% belastingen op diesel en 56% belastingen op benzine."

Noch consument, noch milieu varen wel bij het huidig beleid. (Rolf Duchamps)

 

 

Lees ook:

VTB-VAB op weg naar nieuwe entiteit en nieuw logo.ZWIJNDRECHT.  Donderdag 17 april gaan de zowel VTB als VAB hun visie bekend maken omtrent de uitbouw van een sterkere eigen identiteit. Bij een...

ZWIJNDRECHT. De paasvakantie is voorbij. Ze zal geboekt staan als nat en koud. En voor VAB gaat ze in de boeken als een drukke vakantie want het aantal oproepen steeg met 28% of van 18.000 in 2007...

ZWIJNDRECHT. Vanuit de gebouwen aan de Pastoor Coplaan werden de paasvakantie nauwlettend alle bewegingen gevolgd die vakantiegangers maakten. Zo kon de afdeling Reisbijstand van mobiliteitsclub VAB...

De VAB-vakman Pieter De Vidts bij de wagen die ter beschikking staat van de VAB woningbijstand.ZWIJNDRECHT. In de gebouwen van VAB in de Pastoor Coplaan heeft VAB woensdagnamiddag zijn nieuwe...

ZWIJNDRECHT. De Krokusvakantie zit er zo goed als op en de afdeling Reisbijstand van mobiliteitsclub VAB maakte een balans op van 7 dagen krokusvakantie. Daaruit is alvast gebleken dat vermoeidheid...

ZWIJNDRECHT. De afdeling Reisbijstand van de mobiliteitsclub VAB maakt een tendens op van het eerste weekend van de krokusvakantie, meer bepaald van vrijdag 1 februari t.e.m. maandag 4 februari....