Staking op vrijdag 4 maart bij De Lijn

REGIO. Ook vorige week werd bij De Lijn Oost-Vlaanderen gestaakt. In Sint-Niklaas was dat wel duidelijk te merken want de chauffeurs van de stadslijnen deden mee. Dat bracht mee dat er tot 22 uur geen bussen reden. Het stadsverkeer lag dus volledig lam al reden de bussen van de  regiolijnen toch vlotjes. De staking was niet gericht tegen De Lijn zelf  wel tegen het uitblijven van het inter-professioneel akkoord. Deze week wordt voor vrijdag 4 maart een nationale staking van De Lijn aangekondigd. En zo zal de dienstverlening weer worden verstoord als gevolg van de vakbondsmanifestaties. Niet iedereen zal zich dan weer gelukkig voelen. Vlaams Parlementslid Matthias Diependaele heeft al gezegd dat hij de staking betreurt en dat N-VA ijvert voor een minimale dienstverlening. Ook parlementslid Lies Jans schaart zich achter haar partijgenoot.

Zij betreuren  dat de vakbonden ABVV en ACLVB hun conflict over het IPA (Inter Professioneel Akkoord) trachten te beïnvloeden met acties die de gewone burger raken. Daarom dat er toch een minimale dienstverlening op stakingsdagen zou moeten zijn.

"Sterke vakorganisaties zijn nodig om de rechten van werknemers te waarborgen", begint Matthias Diependaele. "Het stakingsrecht is één van de krachtigste middelen die ter beschikking staan van de vakbonden. Alleen betreuren we dat ook in dit conflict de burger alweer het slachtoffer wordt. Temeer omdat deze discussie zich afspeelt binnen de private sector. ABVV en ACLVB proberen dit te beïnvloeden door de publieke dienstverlening lam te leggen. Dat is niet de juiste manier van onderhandelen.", zo vindt Diependaele.

Acties bij De Lijn hebben immers een erg grote maatschappelijke impact. De basismobiliteit van een groot deel van de bevolking wordt er sterk door beperkt. "In het bijzonder de maatschappelijk meest kwetsbare groepen worden hierdoor geraakt.", vult Lies Jans aan. "Om nog maar te zwijgen over de aanzienlijke negatieve impact op het woon-werkverkeer en de economie."

De verkozenen van de N-VA waren vorige week wel tevreden dat een minderheid er niet in slaagde een groot deel van de bevolking te gijzelen. Vooral in Oost-Vlaanderen kreeg de oproep van de vakbonden maar matig gevolg. Daarenboven hopen ze dat het ook op 4 maart niet zal gebeuren. Beide parlementsleden opperen dat de Vlaamse overheid daarom moet voorzien in een minimale dienstverlening bij De Lijn. (Rolf Duchamps)

 

 

Lees ook:

REGIO. Het is goed om weten dat De Lijn vanaf 14 december haar nieuwe dienstregelingen toepast. Rekening houdend met de aangepaste dienstregelingen van de NMBS, zal ook De Lijn Oost-Vlaanderen een...

De nieuwe lijn 9s is voorgesteld op het busstation in Sint-Niklaas.SINT-NIKLAAS. In de Siniscoop vlakbij het Stationsplein waar zowat alle bussen van De Lijn langs komen, werd de nieuwe...

REGIO. Vanaf eind juli heeft De Lijn 1,7 miljoen nieuwe voorverkooppunten. Wie een computer met internetverbinding heeft, kan voortaan online vervoerbewijzen kopen in de eShop van De Post en ze...

REGIO. Dat De Lijn een bijzonder goede hulp kan zijn voor de feestmobiliteit werd in Gent bewezen waar tijdens de voorbije Gentse Feesten een stijging van 14% in vergelijking met vorig jaar werd...

Deze pendeltram brengt bezoekers van de Gentse Feesten van en naar Flanders Expo.REGIO. De Gentse Feesten zijn van start gegaan. Ook heel wat Waaslanders trekken jaarlijks naar 10-daagse festijn in...

In december zal kunnen opgestapt worden op de bus van De Lijn: Sint-Niklaas - AalstREGIO. Op 14 december 2008 zal De Lijn haar aanbod in Oost-Vlaanderen stevig uitbreiden. Dinsdag 3 juni kreeg ze...