Fietspad langs N70 Zwijndrecht-Beveren krijgt oppoetsbeurt

BEVEREN/ZWIJNDRECHT. Wie met de fiets tijdens of na regenweer tussen Zwijndrecht en Beveren  fietst kan onmogelijk met droge voeten ter bestemming komen en bovendien zit de fiets voor een groot deel onder de modder. Een inwoner uit Zwijndrecht zet zich al jaren in om langs een veilig en proper fietspad naar Beveren te rijden. Een ongelooflijk staaltje van burgersinzet, dat is het verhaal van Etienne Heirbaut.

In juli 2010 nam hij contact op met de provincie en kwam zo bij de gedeputeerde Peter Hertog terecht.  Hij vernam dat het provinciebestuur de gemeenten subsidieert bij de verbetering van hun fietsinfrastructuur en zelf instaat, in overleg met de gemeenten, voor de realisatie van lange afstandsfietspaden op een eigen bedding. Fietspaden op een gewestweg, zoals de N70, vallen echter volledig onder het beheer van het Vlaams Gewest.
Peter Hertog wees er Heirbaut op dat hij alle urgente problemen die te maken hebben met de veiligheid van de fietsers, kon melden op meldpuntfietspaden.be. "Als provincie kunnen wij u alleen maar aanmoedigen om van deze kanalen gebruik te maken om uw klachten te formuleren. Zelf hebben we echter geen enkele bevoegdheid om werken uit te voeren of aan te bevelen op deze wegen". Dat was duidelijk gezegd door de gedeputeerde. En nu wist Etienne Heirbaut het ook. Maar hij antwoordde toch nog dat het meldpunt fietspaden een doekje is voor het bloeden."Daar kunnen de mensen hun problemen wel kwijt maar oplossingen worden niet gegeven, laat staan dat er herstellingen uit voortvloeien", zo mailde hij terug.

In september 2010 schreef Etienne Heirbaut een brief naar minister Hilde Crevits en vroeg haar of de speciale fietsen die zouden worden ingezet om de staat van onze fietspaden te meten en in kaart te brengen, ook een beeld van de plasvorming na regenweer gaven. Hij meldde haar ook dat hij al drie jaar probeerde er op te wijzen dat het fietspad langs de N70 tussen de tramterminus en het rondpunt aan Cortewalle Beveren, zich in bedenkelijke staat bevindt.
Heirbaut wees op de putten, plassen, zand, kiezels, slijk, glas, stukgereden asfalt, weggereden stippellijnen van de afbakening op het fietspad maar ook op de  onveiligheid ter hoogte van het Pareinpark en Lidl Melsele om de N70 over te steken voor fietsers en  voetgangers.
Na zijn voortdurend aandringen werd er géén enkele adequate aanpassing van het fietswegdek gerealiseerd. Géén enkele ondanks de zeer slechte en vuile staat. In zijn mail schreef hij toen aan Hilde Crevits: "Je mag het gerust eens proberen ook na een serieuze regenbui."
 
Voor Etienne Heirbaut, een man die veel zijn fiets gebruikt maar geen wielertoerist, ging het echt te ver op het fietspad tussen Zwijndrecht en Beveren. Met hem ook de vele fietsers die het traject gebruikten om naar hun werk te rijden of om te gaan winkelen in het Grootste Winkeldorp van Beveren of er de wekelijkse markt te bezoeken. Heirbaut kreeg een brief van Wegen en Verkeer en daarin stond te lezen: "... de herinrichting van de N70 voorzien vanaf 2012 voorziet nieuwe fietsverbindingen... In afwachting wordt enkel het noodzakelijke onderhoud gedaan (veegbeurten...) " Dat de wegen vernieuwd worden in 2012  is vermoedelijk opgenomen in een planning maar wat gebeurt er intussentijd? Dat was de vraag.

Volgens de actievoerder werd daardoor weerom duidelijk dat fietsers beschouwd worden als tweederangs (derderangsburgers). Hij was boos en aarzelde niet om de minister te zeggen dat het haar echt niet sierde dat er helemaal niets werd ondernomen. De in het leven geroepen website - meldpuntfietspaden.be  - noemde hij een lachertje. "Alle reclamaties die daarop terechtkomen worden misschien wel gelezen maar verder gebeurt er zelden iets mee. De burger heeft zo zijn of haar ongenoegen kunnen ventileren en daar blijft het dan ook bij", aldus Etienne.

De Zwijndrechtenaar nam in december 2010 ook  contact op met de technische dienst van Beveren. Hij deed dat in naam van de vele fietsers om zo de grieven kenbaar te maken. Hij was te weten gekomen dat er recent overleg was geweest tussen de gemeente Beveren en de dienst Wegen en Verkeer, met Peter De Backer en Burgemeester Van de Vijver. Het besluit van dit overleg zou geresulteerd hebben in het feit dat de gemeente zou instaan voor het onderhoud van de gewestweg gelegen fietspaden (tussen ronde punten Beveren en Zwijndrecht).

"Ik vestig er nogmaals de aandacht op dat voormelde fietspaden en ter hoogte van Melsele de suggestiestroken (terloops gezegd levensgevaarlijke stroken en op een stippellijn na, verwijderd van het moordend autoverkeer) dringend toe zijn aan een degelijke fatsoeneringsbeurt.
Het fietspadoppervlak zit vol putten, groeven, ongelijk liggende  en stukgereden asfaltstroken, kiezels, modder, slijk,  plasvorming, ..."

De fietsers vroegen géén fietspadvernieuwingen enkel degelijke fatsoeneringen - aangezien deze gewestweg binnen korte termijn (?) samen met de rijwegen deel zouden uitmaken van een totale vernieuwing. Hij meldde de technische dienst ook dat fietsers, die steeds in aantal toenamen, geen tweederangsburgers waren maar dat door hen o.a. wordt gezorgd dat de mobiliteit nog enigszins onder controle blijft en evenzo dragen zij bij tot een properder milieu.
In een mail schreef Heirbaut: "Wij vragen ook om naast het vullen van de ontstane putten op de rijwegen voor het autoverkeer om de fietspaden niet te vergeten zodat deze zowel bij winter- als bij zomerweer ten volle en veilig kunnen gebruikt worden."
Na de dooiperiode eind van het jaar en begin 2011, zagen de fietsers dat zij nu zich moesten bewegen door, wat Etienne Heirbaut, vijverpoelen gevuld met zwart water, noemde. Hij haalde geen feiten aan die hij zelf niet vaststelde en hij had de moed om het te melden aan de overheid. Dat er aan de bouwwerven smerige modderstukken bij lagen, zette hij ook op zijn lijstje.

Wegen Oost-Vlaanderen werd ook weer opgetrommeld om wat te doen. En de actievoerder uit Zwijndrecht was niet mals waar hij op een mail zette: "Laat mij toe op te merken dat wij al maanden, zelfs een paar jaar, vragende partij zijn en dat er steeds opnieuw verwezen wordt naar de heraanleg dewelke 5 jaar geleden gepland werd. Doen jullie bewust aan struisvogelpolitiek of kan het jullie geen barst schelen dat de fietsers hun weg moeten zoeken in modder en slijk? Moeten er eerst ongelukken gebeuren? Om dan te kunnen aantonen dat het toch niet jullie schuld en/of verantwoordelijkheid is. Graag dringende aanpassingen en respons a.u.b."

Hij vond ook dat men signalen geeft om meer en meer de fiets te gebruiken en anderzijds deze groep van mensen toch aan hun lot over te laten. Etienne zette het half januari 2011 nog eens op een rij: "De burgemeester van Beveren pleegde overleg met wegen Oost Vlaanderen en dat doet er blijkbaar al jaren niets aan. De voorbije winter was er de sneeuw- en ijsellende op de fietspaden en nu de grote plassen, slijk, kiezel, modder van bouwwerven, uitgereden asfalt stukken van op de rijweg die over het fietspad gestrooid liggen,kortom ellende. Om dan nog maar te zwijgen over de veiligheid van scholieren, validen en andersvaliden, ouderen. In de boeken wordt daar veel over geschreven maar op het terrein is daar weinig van op te merken. Wij hebben er alle begrip voor dat men géén domme uitgaven moet doen vermits de weginfrastructuur blijkbaar binnen een periode van 2 jaar (?) zal aangepakt worden maar een goed bermbeheer (zodat het water van het fietspad minstens in goot of gracht terechtkomt ) zou al op vele plaatsen een oplossing betekenen."

Eind januari 2011 kreeg Etienne Heirbaut eindelijk positief nieuws de dienst Wegen Oost-Vlaanderen. Telefonisch werd hem gemeld door de diensten van Pieter De Backer dat er zeer binnenkort  wel degelijk fatsoenerings-, herstellings- en opkuis werkzaamheden zullen plaatsvinden aan de fietspaden o.a. tussen de ronde punten park & ride (Melsele/ Zwijndrecht) en Beveren.
Etienne zond dan een mail met de tekst: "Als fietsers zijn wij uw diensten dankbaar voor hogervermelde toezegging en wij hopen met zijn allen op een vlugge uitvoering voorjaar 2011. Ik hield eraan om u het  telefonisch onderhoud te bevestigen en vertrouwen op uw gegeven woord."

Zo zien we maar dat ook een gewone burger, zonder één of andere politieke weg, toch tot heel wat in staat is. En wanneer inderdaad voor de zomer het fietspad tussen Zwijndrecht en Beveren, heen en terug, er uitstekend bij ligt, denk dan maar aan deze éénmansactie. (Rolf Duchamps)

 

 

Lees ook:

MELSELE/ZWIJNDRECHT. De fietstunnels een de Park & Ride aan de tramterminus zijn al meerdere keren door vandalen getroffen. Al meer dan eens werd de verlichting er stuk geslagen en voor...