Vragen rond euthanasie na ‘wilsverklaring’
ZWIJNDRECHT. Volgens gemeenteraadslid Ronny De Wolf zijn er heel wat mensen die vragen hebben rond de aanvraag voor euthanasie. Het raadslid baseerde een vraag op basis van het KB van 2 april 2003. De registratie van een wilsverklaring inzake euthanasie gebeurt via een aangifteformulier dat aan de gemeentelijke ambtenaar wordt bezorgd. Volgens het raadslid is de administratie, de reglementering en de wettelijkheid rond deze 'wilsverklaring' niet voor iedereen duidelijk.
Ronny De Wolf: "Onze vraag is bij sp.a dan ook om rond deze problematiek duidelijkheid te scheppen via de gemeentelijke website en publicatie in het gemeentelijk infoblad. Langs deze weg kunnen we de mensen helpen om zich op een correcte manier in regel te stellen, zodat ze later geen problemen krijgen met de rechtsgeldigheid van hun verklaring. Veel gemeente hebben hier reeds werk van gemaakt."
Een gelijkaardige vraag was onlangs door de sp.a ook al op de OCMW raad gesteld. "Het huishoudelijk reglement van WZC Herleving was rond deze materie vrij 'algemeen'",weet Ronny De Wolf, "Het is onze vraag om ook hier een duidelijker en meer specifieke richtlijn mee te geven."
De wilsverklaring kan op elk moment worden opgesteld. Het formulier, dat op de gemeente kan afgehaald worden, moet duidelijk leesbaar ingevuld worden (handgeschreven of getypt) ten overstaan van twee meerderjarige getuigen, van wie er minstens één geen materieel belang heeft bij je overlijden. Eén getuige mag dus geen familielid zijn. De verklaring wordt ondertekend door degene die de verklaring aflegt, door de getuigen en, in voorkomend geval, door de vertrouwenspersoon of -personen. De vertrouwenspersoon mag geen arts of verplegend personeel zijn.
De ambtenaar van de dienst Bevolking kijkt na of de wilsverklaring in overeenstemming is met het model dat is toegevoegd bij het Koninklijk Besluit van 2 april 2003. De wilsverklaring kan op ieder ogenblik worden herzien of ingetrokken. De verklaring is slechts geldig voor een periode van 5 jaar vanaf de datum van verklaring. Indien je nadien wenst dat de wilsverklaring geldig blijft, is een herbevestiging nodig.
De handtekening van de gemeentelijke ambtenaar hoort er bij. De gemeente is er dus zeker bij betrokken als het om ‘wilsverklaring’ gaat. In de gemeenteraad wees de burgemeester er op dat er twee manieren zijn om tot levensbeëindiging te komen. Er is ook een manier waarbij iemand die stervende is er de dokter voor aanspreekt om dan volgens de voorziene regels euthanasie toe te passen. Maar hierbij wordt de gemeente niet betrokken.
Deze aangelegenheid werd volgens de burgemeester wel al besproken met de dienst bevolking en momenteel worden initiatieven ontwikkeld die worden opgezet tussen vertegenwoordigers van gemeente, OCMW en Rusthuis Herleving. Men wil er zeker meer aandacht gaan aan besteden.
Het is dus zeker de bedoeling om er melding van te maken op de website en in het informatieblad melding van te maken. Er wordt rond gewerkt. Maar volgens Minnebo zal dat toch nog een paar maanden duren om het op een vrij eenvoudige manier te verwoorden en neer te schrijven. Er kwamen inderdaad reeds mensen naar de gemeentediensten om zich te informeren wat op een noodzaak wijst. Dat het al in veel gemeenten gebeurt, vond hij overdreven. Uiteindelijk is het een kiese materie en er is een wet rond goedgekeurd.
Raadslid Denise Melis-De Lamper (sp.a) om de info regelmatig te herhalen omdat mensen het om de 5 jaar moeten hernieuwen. Ze wil daarmee bekomen dat de mensen er tijdig aan denken om dat te doen. Opletten toch, want als er dementie bij komt kan dat niet meer gebeuren. Daarom is het belangrijk er tijdig aan te herinneren. "Niet iedereen heeft trouwens een computer en dus is het goed het regelmatig in ons infoblad te zetten", aldus het raadslid. Ze sloot af met de vraag om nog eens een melding te maken rondom ‘orgaandonatie’ en duidelijk te stellen wat hierbij de mogelijkheden zijn. (Rolf Duchamps)