Jean-Marie Dedecker vindt smogalarm Belgenmop
REGIO. In opdracht van de Intergewestelijke Cel voor Leefmilieu (Ircel) en de Vlaamse Milieu Maatschappij (VMM) is er weer smogalarm geblazen en wordt de vergiftiging van onze bevolking aangekondigd. Bij een concentratie van 70 microgram fijn stof per kubieke meter mogen de auto’s op onze autosnelwegen niet sneller rijden dan 90 kilometer per uur. Maar volgens LDD is dit een Belgenmop en ook Mobiliteitsorganisatie Touring herhaalt in een persnota haar kritiek op de smogmaatregelen en noemt ze een lachwekkende gemakkelijkheidsoplossing en bovendien verwaarloosbaar.
Wanneer er in de atmosfeer te hoge concentraties fijn stof worden gemeten, dan wordt de toegelaten maximumsnelheid op delen van het autosnelwegnet in Vlaanderen tijdelijk verlaagd tot 90 km/u. Het koude, droge weer in combinatie met weinig wind, zijn de oorzaak van de slechte luchtkwaliteit. De E17 van Antwerpen tot voorbij Sint-Niklaas valt dan binnen de prijzen. Maandag om 17 uur bedroeg het cijfer in de meetpost van Zwijndrecht (Laarstraat) voor PM10 84 µg/m³. De grafiek toonde aan dat het in stijgende lijn ging vanaf 18 uur zondagavond. In Kallo aan Liefkenshoektunnel en Zessluis, Doel Engelsesteenweg en Verrebroek waren geen waarden vermeld PM10. Te Verrebroek bedtroeg wel de PM2.5 waarde 63 µg/m³ en aan Liefkenshoektunnel 48 µg/m³. Er werd daarvan een grafiek getoond maar die duidde enkel aan dat er een stijging was van de fijnstofconcentraties.
De snelheidsbeperking wordt ingesteld door het Vlaams Verkeerscentrum op grond van de bevindingen van de Intergewestelijke Cel Leefmilieu. Het Agentschap Wegen en Verkeer zorgt voor de uitvoering. Tijdens de maatregel voert de federale politie gerichte snelheidscontroles uit. Het doel is de schadelijke uitstoot van de motoren te verminderen. Zo heet dat dus officieel. Tot woensdagmorgen wil men het zo houden. Dinsdag zouden de meteorologische omstandigheden tot 's middags ongunstig blijven. Door de toename van de wind en het langzaam verdwijnen van de temperatuursinversie in de namiddag zullen de fijnstofconcentraties stilaan dalen. In de nacht van dinsdag op woensdag terug zullen evolueren naar normale waarden. Dat denkt de VMM.
Jean-Marie Dedecker, voorzitter LDD, heeft zijn idee en is ook gaan kijken naar Nederland. "Het is evident dat hogere fijnstofconcentraties schadelijker zijn voor de gezondheid dan lagere, maar die concentraties haal je omlaag met structurele maatregelen en niet door auto’s 30 per uur trager te doen rijden. Op de weg zijn de grootste vervuilers nog altijd de vrachtwagens en de bussen, die 62 procent van het fijn stof produceren, maar die mogen gewoon doortuffen."
Het is vooral belangrijk te weten wie de grootste vervuiler is. Volgens Ircel komt 85 procent van de fijnstofvervuiling uit het buitenland en zijn de grootste vervuilers industrie, landbouw en verwarming en toch viseert men verkeer. Het Nederlandse Centraal Bureau voor Statistiek berekende dat de uitstoot van fijn stof tussen 1990 en 2006 gedaald is met 43 procent. Wintersmog komt steeds minder voor omdat de overgewaaide lucht uit Oost-Europa steeds schoner wordt.
Jean-Marie Dedecker: "In Nederland legt het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu de drempel voor fijn stof op een daggemiddelde van 200 microgram per kubieke meter. Een alarmdrempel van 70 is paniekvoetbal. Of zijn wij drie keer ongezonder en kwetsbaarder dan onze Noorderburen? De snelheidsbeperking tot 90 kilometer per uur op de snelwegen om het gezondheidsrisico in te perken, is zo verwaarloosbaar dat het wetenschappelijke onzin is. Maar ze kan natuurlijk wel weer worden ingeroepen om het boetegeld uit de portemonnee van de automobilist te kloppen." (Rolf Duchamps)